Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

«Τα κυκλώματα έφαγαν 25 δισ. ευρώ στα καύσιμα»

Έντυπη Έκδοση 

«Τα κυκλώματα έφαγαν 25 δισ. ευρώ στα καύσιμα»

Ο γραμματέας Διαφάνειας του υπουργείου Δικαιοσύνης, Γ. Σούρλας, κάνει μέσω της «Κ.Ε.» βαριές καταγγελίες. Επί χρόνια έβαζαν στο αρχείο καραμπινάτα στοιχεία και οι δράστες δρούσαν ανενόχλητοι
Χρειάστηκε να περάσουν πέντε χρόνια για να ολοκληρωθεί νομοθετική ρύθμιση, που προβλέπει εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης διακίνησης πετρελαίουΧρειάστηκε να περάσουν πέντε χρόνια για να ολοκληρωθεί νομοθετική ρύθμιση, που προβλέπει εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης διακίνησης πετρελαίουΕίναι ένα τεράστιο σκάνδαλο και ναι μεν βρήκαμε ποιοι μας ζημίωσαν με 3 εκατομμύρια, αλλά πρέπει να φέρουν πίσω άλλα 24 δισ. 997 εκατ. ευρώ κλεμμένα. Είναι δεδομένο και το επιβεβαίωσε και ως πρωθυπουργός ο Λουκάς Παπαδήμος, ότι κάθε χρόνο το δημόσιο ταμείο χάνει ένα δισ. ευρώ από λαθρεμπόριο και νοθευμένα καύσιμα.
Αυτά μας είπε ο πρώην υπουργός και σήμερα γραμματέας Διαφάνειας του υπουργείου Δικαιοσύνης, Γιώργος Σούρλας, αναφερόμενος στο σκάνδαλο καυσίμων το οποίο παλεύει επί 10 χρόνια...
Οι επιστήμονες από την πλευρά τους λένε ότι τέτοιο σκάνδαλο μόνο στην Ελλάδα γίνεται και με ένα απλό «διακριτικό» στο πετρέλαιο, που βάζουν με απόλυτη επιτυχία σε Βρετανία, ΗΠΑ, Γερμανία, το λαθρεμπόριο θα είχε τερματιστεί.
Ο κ. Σούρλας δεν διστάζει να μας πει ότι αυτά τα απλά δεν γίνονται, γιατί πίσω από το λαθρεμπόριο υπάρχουν τεράστια συμφέροντα με προσβάσεις στην εξουσία και στον κρατικό μηχανισμό.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
* Πόσο καιρό παλεύετε για το σκάνδαλο με τα νοθευμένα καύσιμα και γενικά το λαθρεμπόριο πετρελαίου;
- Το 2004 έδωσα στη δημοσιότητα χημικές αναλύσεις από καύσιμα της Πυροσβεστικής, τα οποία η Πυροσβεστική προμηθεύεται από το Στρατό. Η ανάλυση είναι του Γενικού Χημείου του Κράτους. Από το Γενικό Χημείο του Κράτους διαπιστώνεται ότι τα καύσιμα έχουν μεγάλη περιεκτικότητα νερού και θείου. Ζήτησα την εξέταση αυτή, γιατί οχήματα της Πυροσβεστικής πάθαιναν βλάβες σοβαρές και έβγαιναν εκτός λειτουργίας.
* Και ποια ήταν η συνέχεια;
- Πριν από ένα χρόνο κατέθεσα στη στρατιωτική και την τακτική Δικαιοσύνη έναν ογκώδη φάκελο που περιείχε 49 περιπτώσεις διαπιστωμένης νοθείας καυσίμων και από δεξαμενές του Στρατού.
* Και τι προέκυψε;
- Οι αναλύσεις και ο φάκελος διαβιβάστηκαν από την τακτική Δικαιοσύνη στη στρατιωτική και μπήκε στο αρχείο με εντελώς αβάσιμες και αστήρικτες αιτιολογίες.
* Αυτές οι δικές σας περιπτώσεις είναι αυτό το σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε προχθές ή είναι κάτι διαφορετικό;
- Το σκάνδαλο των λαθραίων καυσίμων και η διακίνηση λαθραίων και νοθευμένων είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Στο κέντρο του σκανδάλου αυτού ήταν και είναι το ναυτιλιακό πετρέλαιο, όπως προκύπτει από τις τελευταίες αποκαλύψεις.
* Πώς συνδέεται το ναυτιλιακό καύσιμο με τη νοθεία στο Στρατό;
- Κατά τις πληροφορίες μου, προμήθευαν το Στρατό με πετρέλαιο ναυτιλιακό αντί του πετρελαίου κίνησης και αυτό γιατί ήταν μισή η τιμή του. Αντίστοιχα το πετρέλαιο κίνησης, που προοριζόταν για το Στρατό, το διοχέτευαν στην αγορά. Ετσι έβγαζαν τεράστια κέρδη.
* Για να γίνει τόσο μεγάλη επιχείρηση λαθρεμπορίας και νόθευσης, αρκούσαν κατώτεροι υπάλληλοι ή μήπως υπήρχαν και υπάρχουν μεγάλοι προστάτες;
- Το γεγονός και μόνο ότι ακόμα και ο υπηρεσιακός πρωθυπουργός Λ. Παπαδήμος, πριν από ενάμιση χρόνο περίπου, είπε στη Βουλή ότι οι απώλειες από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση φτάνουν το ένα δισ. ευρώ το χρόνο, σημαίνει ότι υπάρχουν κυκλώματα που διευθύνουν ισχυροί οικονομικοί παράγοντες και προσπορίζονται τα τεράστια οφέλη. Υπάρχουν ολόκληρα δίκτυα λειτουργίας αυτών των κυκλωμάτων με άμεσες προσβάσεις στην εξουσία, στη δημόσια διοίκηση και στους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
* Μήπως είναι δύσκολο να βρεθούν αποδείξεις για τις καταγγελίες αυτές;
- Νομίζω ότι δεν είναι καθόλου δύσκολο. Π.χ. στη νοθεία καυσίμων στο Στρατό η έρευνα θα έπρεπε να γίνεται από εκεί που ξεκινάει η διαδρομή του καυσίμου και σε όλη τη διαδρομή της.
* Ερευνες υπηρεσιακές έγιναν για όλα αυτά στο παρελθόν;
- Βέβαια. Το 1998 εκδόθηκε πόρισμα από το οποίο προέκυπτε λαθρεμπόριο και κατέγραψε τους τρόπους λαθρεμπορίας και πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα. Κυρίως για να αναπτύξουν ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης της διακίνησης των καυσίμων και των εισροών-εκροών. Και ιδιαίτερα για τη διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου.
* Ποια η τύχη του πορίσματος;
- Οχι μόνο το έβαλαν στο αρχείο, αλλά εκείνη την εποχή και ιδιαίτερα το 2003 κατάργησαν και διαδικασίες ελέγχου, όπως το δελτίο παραγγελίας ναυτιλιακού καυσίμου, το οποίο προέβλεπε υπουργική απόφαση.
* Αφού το παλεύετε από το 2004 με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας, γιατί δεν φέρατε αποτέλεσμα;
- Το 2007 συγκροτήθηκε επιτέλους δεύτερη επιτροπή για να μελετήσει το πρόβλημα. Και αυτή πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα. Υστερα έγινε και τρίτη επιτροπή το 2009, για τον ίδιο σκοπό. Οι προτάσεις τους ουδέποτε αξιοποιήθηκαν. Δηλαδή επίσημα το θέμα της λαθρεμπορίας καυσίμων είχε διαπιστωθεί 15 χρόνια πριν.
* Επομένως, να συμπεράνουμε ότι κάποιο δυνατό χέρι εμπόδισε και τα δύο κόμματα εξουσίας να αντιμετωπίσουν το σκάνδαλο όλα αυτά τα χρόνια.
- Παρά τις καταγγελίες μου και τις αποκαλύψεις μου με τεκμηριωμένα στοιχεία, που δεν επιδέχονταν αμφισβήτηση, δεν αντιμετωπίστηκε το πρόβλημα και από αυτό προκύπτει ότι πρόκειται για πολύ ισχυρά κυκλώματα και οι παράγοντες της εξουσίας ή δεν είχαν επίγνωση των ευθυνών τους ή είχαν ανοχή.
* Είχατε ενημερώσει υπουργούς και αρμόδιες υπηρεσίες για τα στοιχεία σας;
- Εκανα 14 παρεμβάσεις στη Βουλή απευθυνόμενος στους αρμόδιους υπουργούς. Κατέθεσα στοιχεία στην ηγεσία της στρατιωτικής και τακτικής Δικαιοσύνης, ενημέρωσα τους υπουργούς Εθνικής Αμυνας.
* Και ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
- Σημειώνω ορισμένες θετικές εξελίξεις. Μετά 47 χρόνια βγήκε απόφαση από τον Π. Παναγιωτόπουλο με διαγωνισμό. Ολα αυτά τα χρόνια γίνονταν με βάση απόφαση του δικτάτορα Παπαδόπουλου και του Μακαρέζου. Ο Αβραμόπουλος έβαλε στον έλεγχο και το ΣΔΟΕ και άρχισε ο περιορισμός της λαθρεμπορίας και νοθείας. Περιμένω στοιχεία να δω αν τερματίστηκε ή όχι.
* Με τα συστήματα ηλεκτρονικού ελέγχου ή ελέγχου των καυσίμων με επιστημονικό τρόπο τι έγινε;
- Χρειάστηκε να περάσουν πέντε χρόνια για να ολοκληρωθεί νομοθετική ρύθμιση, που προβλέπει εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης διακίνησης πετρελαίου.
* Τι σημαίνει ολοκληρώθηκε η παρακολούθηση;
- Το 2009 και ύστερα το 2012 έγιναν ρυθμίσεις, αλλά εξαιρούσαν τα διυλιστήρια από τον έλεγχο. Αυτό χρειάστηκε το 2013 για να γίνει.
* Είχε σημασία ο έλεγχος στα διυλιστήρια;
- Είναι ο καθοριστικός παράγων.
* Τι σημαίνει αυτό;
- Υποθέστε ό,τι θέλετε.
* Οι συλλήψεις τι σημαίνουν για σας;
- Ξεκινάει πλέον η εξάρθρωση των κυκλωμάτων, αλλά αν λάβουμε υπόψη μας ότι το κράτος ζημιώθηκε από αυτό το κύκλωμα με 3 εκατ. ευρώ, τότε, με δεδομένο ότι η ζημιά και κατά τον κ. Παπαδήμο είναι ένα δισ. ευρώ, πρέπει να βρεθούν τα άλλα κυκλώματα που καρπώνονται κάθε χρόνο 997 εκατομμύρια και αυτό επί 25 χρόνια.
* Αρα πρέπει να βρεθούν άλλα 25 δισ.
- Προφανώς, ναι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου