ΠΑΛΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

ΠΑΛΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ Χριστόφορος Δουλγέρης

Κυριακή, 20 Σεπτεμβρίου 2015

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Αντιπαράθεση επί ερειπίων

Αντιπαράθεση επί ερειπίων

sxoleia_ekpaidefsi.jpg

Σχολεία, εκπαίδευσηΤα τελευταία χρόνια, τρομακτικά για όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, ο πόλεμος έχει κορυφωθεί, ειδικά γύρω από «κάστρα», όπως η μεταρρύθμιση, η αξιολόγηση, η αναδιάρθρωση, η διασύνδεση με την ανάπτυξη κ.ά. | EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
Η παιδεία, λόγω της αυτονόητης αξίας της ως δημόσιου αγαθού, πάντα προτάσσεται ως στρατηγική προτεραιότητα των κομμάτων, είτε βρίσκονται στην κυβέρνηση είτε στην αντιπολίτευση. Ποτέ δεν σταμάτησε όμως να αποτελεί πεδίο σκληρών πολιτικών μαχών.
Τα τελευταία χρόνια, τρομακτικά για όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, ο πόλεμος έχει κορυφωθεί, ειδικά γύρω από «κάστρα», όπως η μεταρρύθμιση, η αξιολόγηση, η αναδιάρθρωση, η διασύνδεση με την ανάπτυξη κ.ά.
Ολα αυτά σε τοπίο ήδη ερειπωμένο από τη δραματική μείωση της χρηματοδότησης, την εξαφάνιση πόρων, τη συρρίκνωση, την υποστελέχωση, την απαξίωση. Απευθυνόμενοι στα κόμματα με κοινοβουλευτική εκπροσώπηση, ζητήσαμε απαντήσεις για θέματα που, λόγω των πρόσφατων παρεμβάσεων, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή: μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ, αξιολόγηση, Πρότυπα-Πειραματικά Σχολεία, ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση.
1. Για τη μεταρρυθμιστική απόπειρα στα ΑΕΙ ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορήθηκε πανταχόθεν. Εκ δεξιών για επιστροφή στο παλιό, εξ αριστερών για ατολμία, καθώς οι προτεινόμενες αλλαγές είχαν όρους και προϋποθέσεις (κατάργηση, αλλά επαναφορά στο μέλλον των Συμβουλίων, επαναφορά του ορισμού του ασύλου, αλλά διατήρηση των περί άρσης του, ποσοστώσεις σε ό,τι αφορά τη φοιτητική συμμετοχή στα συλλογικά όργανα, ποσόστωση με προϋπόθεση την καθολική συμμετοχή στις πρυτανικές κ.ά.). Τελικά, πόσο παλιό ή νέο είναι και ποιο πρέπει να είναι το επόμενο βήμα;
2. Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση αντικαταστάθηκε από την «αποτίμηση εκπαιδευτικού έργου» (με σχετικές ελεγκτικές διαδικασίες καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς), αποσπώντας τη συμφωνία ακόμα και των δανειστών στις πρόσφατες συναντήσεις της Αθήνας. Υπάρχουν διαφορές και ποια η θέση σας;
3. Για τον διαχωρισμό Πρότυπων–Πειραματικών Σχολείων η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κατηγορήθηκε για μάχη κατά της αριστείας. Θεωρείτε ότι δεν υφίσταται καμία διάκριση ανάμεσα σ’ αυτούς τους δύο όρους;
4. Ποια ισοδύναμα μέτρα μπορούν να αντικαταστήσουν τον ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση; Τι θα κάνετε αμέσως μετά τις εκλογές;

Αριστείδης Μπαλτάς, ΣΥΡΙΖΑ

«Καμία υποχώρηση απέναντι στους “θεσμούς”»

Αριστείδης Μπαλτάς, ΣΥΡΙΖΑ
1. Η ακαδημαϊκή κοινότητα, στη μεγάλη πλειοψηφία της, περίμενε με ανακούφιση, όπως διαπιστώσαμε, τις ρυθμίσεις που είχαμε σχεδιάσει για τα ΑΕΙ. Η ένταση της επικοινωνιακής επίθεσης οφείλεται περισσότερο στο συμβολικό βάρος που έφερε ο νόμος Διαμαντοπούλου για τους πολιτικούς αντιπάλους της κυβέρνησης. Νηφάλια συζήτηση έτσι αποκλειόταν.
Πρόθεσή μας ήταν να αρθούν άμεσα τα θεσμικά εμπόδια για την εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων και να αποκαταστήσουμε τη συλλογική και δημοκρατική λειτουργία. Επίσης, η αποκατάσταση των Τμημάτων και των Τομέων ως κυττάρων της ακαδημαϊκής ζωής, τα διευρυμένα και διαφανή εκλεκτορικά σώματα, η ενίσχυση της έρευνας, η ανακατανομή των ΕΣΠΑ, η δημιουργία όρων απασχόλησης σε νέους επιστήμονες.
2. Στο νομοσχέδιο που πέρασε από τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής, αλλά δυστυχώς δεν πρόλαβε να ψηφιστεί, προβλέπαμε την κατάργηση ολόκληρου του πλέγματος νόμων για την τιμωρητική «αξιολόγηση», αλλά και ταυτόχρονα τη θεσμοθέτηση εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, με σκοπό τη βελτίωση των σχολικών μονάδων.
Η πλευρά των «θεσμών» προσήλθε στις συναντήσεις της Αθήνας με την απαίτηση να εφαρμοστεί το πλαίσιο της εξωτερικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που εισήγαγαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Ομως στις συζητήσεις έγινε τελικά δεκτή η θέση μας ότι το πλαίσιο αυτό στερείται κάθε εκπαιδευτικής λογικής. Δεν υπήρξε από την πλευρά μας καμία υποχώρηση.
Από εδώ και πέρα, μέσα από διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, με ευρεία συναίνεση, θα θεσμοθετηθεί ένα πλαίσιο για την εσωτερική και εξωτερική κριτική αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου.
3. Τα πρότυπα σχολεία ήταν πάντα διαχωρισμένα από τα πειραματικά. Ενοποιήθηκαν από τον νόμο Διαμαντοπούλου το 2011 υπό τη βασική αρχή του πειραματισμού επί της αριστείας. Η αριστεία προσλάμβανε έτσι καθαρά ανταγωνιστικό περιεχόμενο.
Προτάσσοντας λοιπόν τις βασικές αρχές των πειραματικών, καταργήσαμε τις εξετάσεις για την εισαγωγή σε αυτά και απαλλάξαμε έτσι τους γονείς και τα παιδιά του δημοτικού από ένα νέο κύκλο φροντιστηρίων.
Ο θεσμός των πειραματικών είναι εξαιρετικά σημαντικός, ενώ οι εκπαιδευτικοί εκεί κατά κανόνα επιτελούν εξαιρετικό έργο. Τα πειραματικά πρέπει οπωσδήποτε να πολλαπλασιαστούν. Ως προς τα πρότυπα: Κρατήσαμε τα ιστορικά, μπορεί να συζητήσουμε και για περισσότερα, υπό τη βασική προϋπόθεση να μην υποβαθμίσουμε τα υπόλοιπα.
4. Τα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια φορολογούνται, όπως όλες οι άλλες επιχειρήσεις. Ομως η παιδεία και ο πολιτισμός δεν παράγουν «εμπορεύματα» ή «υπηρεσίες» σαν τις άλλες. Αρα, δεν είναι ιδεολογικά αποδεκτό να βαραίνει ΦΠΑ την εκπαίδευση και μάλιστα 23%.
Η συμφωνία αποτελούσε σύνολο που απαιτούσε συγκεκριμένα ποσά. Τώρα θα έχουμε τον χρόνο να δούμε πώς θα μπορούσαμε να καταργήσουμε τον φόρο ή να βρούμε μέτρα ανακούφισης. Για παράδειγμα, οφείλουμε να συλλάβουμε φορολογικά το μαύρο χρήμα στα ιδιαίτερα.

Θεόδωρος Π. Φορτσάκης, Ν.Δ.

«Πολύτιμο εργαλείο η αξιολόγηση»

Θεόδωρος Π. Φορτσάκης, Ν.Δ.
1. Το πολυνομοσχέδιο Μπαλτά, που ευτυχώς δεν πρόλαβε να ψηφιστεί, έδωσε το σύνθημα «όπισθεν ολοταχώς», με ανατροπή των σημαντικών μεταρρυθμίσεων των τελευταίων ετών στην ανώτατη εκπαίδευση. Η φιλοσοφία μας, διαμετρικά αντίθετη, στηρίζεται σε αριστεία, ευθύνη, λογοδοσία, εξωστρέφεια.
Λέμε όχι στην κομματοκρατία με την εκλογή των πρυτάνεων από παρατάξεις φοιτητών και διοικητικών. Φυσικά επιθυμούμε τη συμμετοχή αντιπροσώπων των φοιτητών στα συλλογικά όργανα διοίκησης. Λέμε όχι στην επιστροφή στο «άσυλο» της παράνομης βίας.
Χρειάζεται ανάπτυξη της έρευνας σε συνάρτηση με την οικονομία και την αγορά εργασίας, ώστε να διασφαλιστούν και ίδιοι πόροι. Εκσυγχρονισμός και συνολική ανασυγκρότηση των πανεπιστημίων, χωρίς να θιγεί η αυτονομία τους, με ένταξη σε 4-5 μεγάλους πανεπιστημιακούς «πυρήνες», ανταγωνιστικούς με τα μεγάλα διεθνή πανεπιστήμια.
2. Η αξιολόγηση αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για την αποτίμηση της απόδοσης των σχολικών και πανεπιστημιακών μονάδων. Επιτρέπει τη διάγνωση των προβλημάτων και οδηγεί στη διαρκή βελτίωση και πρόοδο. Δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Πρέπει να λαμβάνει χώρα τόσο σε επίπεδο ατομικό, περιλαμβανομένης και της αξιολόγησης στην οποία προβαίνουν οι μαθητές-φοιτητές για τους διδάσκοντες, όσο και σε επίπεδο σχολικής και πανεπιστημιακής μονάδας. Χρειάζεται, χωρίς ιδεοληψίες, να συνδυαστούν και τα δύο. Χρειάζεται ευρεία συναίνεση, με διάλογο και πειθώ.
3. Ο κ. Μπαλτάς ουσιαστικά κατάργησε και τα πρότυπα πειραματικά σχολεία. Αριστεία δεν νοείται με κλήρωση, χωρίς εξετάσεις και επιλογή των καλυτέρων, ούτε χωρίς αξιοκρατική επιλογή και διαρκή αξιολόγηση διευθυντών και διδασκόντων.
Η αριστεία δεν σημαίνει «ελιτισμό» με εξοντωτικό ανταγωνισμό για όσο το δυνατόν υψηλότερη βαθμολογία. Σημαίνει προσπάθεια ατομική του κάθε μαθητή για την ανάδειξη των καλύτερων δεξιοτήτων του με πρότυπο την αριστεία. Η ισότητα πρέπει να διασφαλίζεται στην εκκίνηση, με στήριξη των κοινωνικά, οικονομικά και ακαδημαϊκά ασθενέστερων.
Δεν νοείται υποχρεωτική εξίσωση στην άφιξη. Θα επαναφέρουμε πλήρως τα πρότυπα σχολεία και θα τα αυξήσουμε. Θα ενισχύσουμε τη δημιουργία ενός πειραματικού σε κάθε νομό για την ανάδειξη καινοτόμων μεθόδων, πρακτικών και δράσεων.
4. Το μέτρο επιβλήθηκε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. από ιδεοληψία, δήθεν για να αντισταθμιστεί η μείωση ΦΠΑ στο βόειο κρέας, αλλά στην πραγματικότητα, για να πληγεί η ιδιωτική παιδεία. Ομως η παιδεία, δημόσια ή ιδιωτική, αποτελεί ενιαίο ζωτικό δημόσιο αγαθό, συνταγματικά προστατευόμενο.
Αντί να αντιπαραθέτουμε τη μια στην άλλη, πρέπει να αναπτύξουμε συνέργειες. Στην ιδιωτική παιδεία καταφεύγουν και τα μεσαία και τα χαμηλά εισοδήματα. Προτείναμε συγκεκριμένα ισοδύναμα για την άμεση κατάργηση του παράλογου και καταστροφικού αυτού μέτρου.

Γιώργος Μαυρωτάς, ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

«Δεν υφίσταται διαχωρισμός πρότυπων-πειραματικών σχολείων»

Γιώργος Μαυρωτάς, ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ
1. H πρώτη κιόλας παράγραφος του άρθρου 2 λέει ότι τα Συμβούλια καταργούνται, χωρίς βέβαια πρόβλεψη για επαναφορά στο μέλλον, παρά μόνο κάποια προφορικά μισόλογα για συμβουλευτικά όργανα κ.λπ. Τα Συμβούλια χρειάζονται ως όργανο στο οποίο λογοδοτεί η διοίκηση, αλλιώς ελέγχων κι ελεγχόμενος θα ταυτίζονται.
Οι εκπρόσωποι των φοιτητών στα συλλογικά όργανα να μην ορίζονται από τις παρατάξεις, αλλά να εκλέγονται από τους φοιτητές από ενιαίο ψηφοδέλτιο. Να μην καταργηθεί η ηλεκτρονική ψηφοφορία που διευρύνει σημαντικά τη συμμετοχή στις διαδικασίες λήψης απόφασης. Τέλος, να υπάρχει οπωσδήποτε ανώτατο όριο σπουδών, με δυνατότητες αναστολής φοίτησης για εργαζόμενους, ασθενείς κ.λπ.
2. Η αποτίμηση εκπαιδευτικού έργου, όπως περιγράφεται είναι πολύ γενική και ασαφής. Δεν αναφέρεται τι γίνεται, αν ένα σχολείο αποκλίνει των στόχων του. Πώς θα αξιολογείται η συνεισφορά κάθε δασκάλου και καθηγητή στη συνολική αποτίμηση;
Η ατομική αξιολόγηση πρέπει να υπάρχει, όχι όμως ως τιμωρητική (με πλαφόν αποτυχίας όπως είδαμε στο παρελθόν), αλλά να δίνει κίνητρα στους δασκάλους και καθηγητές για βελτίωση. Δεν πρέπει να υπάρχει ισοπέδωση εκείνου που προσπαθεί με φιλότιμο να βελτιώσει την τάξη και το σχολείο του με τον αδιάφορο.
3. Για τον σκοπό που υπηρετούν στην Ελλάδα δεν υφίσταται διαχωρισμός. Πρότυπο είναι με την έννοια των μεθόδων διδασκαλίας, όπως και η έννοια του πειραματικού είναι ότι αναζητούμε τις βέλτιστες μεθόδους διδασκαλίας. Γι’ αυτό είμαστε κατά της κατάργησης των εξετάσεων.
Δεν μπορεί αδιάφοροι μαθητές να συμμετέχουν στην εφαρμογή νέων εκπαιδευτικών πρακτικών. Οι εξετάσεις δημιουργούν μια δέσμευση των μαθητών ότι θα συμμετάσχουν στις διαδικασίες, ώστε να βγουν τα σωστά συμπεράσματα. Στη συνέχεια οι βέλτιστες πρακτικές πρέπει να διαχέονται και στα υπόλοιπα σχολεία.
4. Η γενική πρόταση που έχει κάνει το Ποτάμι για την αναπροσαρμογή των συντελεστών ΦΠΑ (9% και 19%) σε δύο αντί για τρεις κατηγορίες (6,5%, 13%, 23%) δίνει τα περιθώρια να μην υπάρχει ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Τα 170 εκατ. ευρώ καλύπτονται από άλλες μετακινήσεις προϊόντων. Επίσης, θα μπορούσαν να βρεθούν άλλα δημοσιονομικά ισοδύναμα μείωσης δαπανών ή και αύξησης ειδικών φόρων, όπως στα τσιγάρα ή/και στο αλκοόλ (π.χ. φόρος 0,15€ στο πακέτο).

Μανώλης Συντυχάκης, ΚΚΕ

«Δέσμευση των κομμάτων του ευρωμονόδρομου το Πανεπιστήμιο-Α.Ε.»

Μανώλης Συντυχάκης, ΚΚΕ
1. Το Πανεπιστήμιο-Α.Ε. είναι δέσμευση όλων των κομμάτων του ευρωμονόδρομου. Στο πλαίσιο της σύνδεσης των ΑΕΙ με τα μονοπώλια δεν μπορεί παρά η διοίκησή τους, συνολικά ο τρόπος λειτουργίας τους, να αντιμετωπίζει τους φοιτητές ως πελάτες και να παίρνουν μέτρα, ακόμα και καταστολής, για να αναπαράγεται η κυρίαρχη ιδεολογία, να διευκολύνεται ο δρόμος της επιχειρηματικής δράσης.
2. Το ΚΚΕ σωστά προειδοποιούσε, όταν έλεγε ότι το ζήτημα με την αξιολόγηση δεν είναι ο τίτλος που θα της δώσεις, αλλά πού εντάσσεται, τι στόχους θέτει και τι κριτήρια «ποιότητας» βάζει. Οταν τα σχολεία κρίνονται με βάση την αρχή της προσέλκυσης χορηγών ή όταν τα ΑΕΙ-ΤΕΙ κρίνονται με βάση την προσέλκυση επιχειρήσεων, τότε αυτή η αξιολόγηση δεν είναι φιλολαϊκή.
Αποδεικνύεται ότι η αξιολόγηση, που είναι κομμάτι των συνολικότερων αντιδραστικών αλλαγών, προωθείται από την Ε.Ε. και ότι για να μπορέσεις να οικοδομήσεις ένα εκπαιδευτικό σύστημα προς όφελος των σύγχρονων μορφωτικών λαϊκών αναγκών πρέπει να συγκρουστείς με την πολιτική της Ε.Ε.
3. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κράτησε τα πρότυπα σχολεία. Πρόκειται για τα σχολεία των λίγων. Παραμένει επίσης η δυνατότητα επιλογής μαθητών με εξετάσεις. Δηλαδή, οι μαθητές προετοιμάζονται για να μπουν στα πρότυπα ανάλογα με την τσέπη των γονιών.
Το ΚΚΕ λέει ναι στα πειραματικά, όχι όμως στα πρότυπα σχολεία. Στα πειραματικά θα πρέπει να καταργηθεί η επιλογή των μαθητών μέσα από εξετάσεις, γιατί διαφορετικά σε αυτά τα σχολεία θα πηγαίνουν μόνο οι «καλοί μαθητές» και έτσι, ουσιαστικά, χάνεται ο όποιος πειραματικός χαρακτήρας, αφού το «δείγμα» των μαθητών δεν είναι πια τυχαίο, αλλά φιλτραρισμένο και μάλιστα ταξικά.
4. Το παραπάνω μέτρο έρχεται να προστεθεί στο ήδη υψηλό κόστος που πληρώνουν οι γονείς για την εκπαίδευση των παιδιών τους, μέσω της αύξησης τους κόστους σε φροντιστήρια, ξένη γλώσσα, κ.λπ., ενώ εντάσσεται στη γενικότερη φοροαφαίμαξη.
Οφείλουμε να υπενθυμίσουμε πως το μέτρο αυτό εντάχθηκε στα πλαίσια του 3ου μνημονίου, το οποίο υπερψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, Ν.Δ., Ποτάμι, ΠΑΣΟΚ και ΑΝ.ΕΛΛ. Το ΚΚΕ το καταψήφισε. Το μέτρο πρέπει να καταργηθεί και δεν μπαίνουμε σε λογική «ισοδύναμων», που ουσιαστικά οδηγεί σε εκβιασμό για το αν θα υπάρχει ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση ή κάπου αλλού, δηλαδή αν ο λαός θα πληρώνει απ’ τη δεξιά ή απ’ την αριστερή τσέπη.

Εύη Χριστοφιλοπούλου, ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ

«Οι εξαγγελίες Μπαλτά πηγαίνουν τα ΑΕΙ 30 χρόνια πίσω»

Εύη Χριστοφιλοπούλου, ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ
1. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. αποπειράθηκε να «ξηλώσει» τον ν. 4009/2010, ο οποίος υπήρξε αποτέλεσμα εθνικού διαλόγου και ψηφίστηκε από τα 2/3 του Κοινοβουλίου, με στόχο τα ΑΕΙ να αποτελέσουν θεσμούς εξωστρέφειας και ανοίγματος στην κοινωνία και στο διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον.
Οι εξαγγελίες του κ. Μπαλτά για την κατάργηση των Συμβουλίων Διοίκησης, την επαναφορά των αιώνιων φοιτητών και του ασύλου -που θεσμοθέτησε ήδη-, την εκλογή πρυτάνεων από τους φοιτητές και την κατάργηση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, με αποτέλεσμα την επιστροφή των φοιτητοπατέρων, πηγαίνουν τα ΑΕΙ 30 χρόνια πίσω.
2. Η θέση μας ότι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου θα συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και δεν θα έχει τιμωρητικό, αλλά βελτιωτικό χαρακτήρα, υπήρξε σταθερή και διαχρονική. Ο ΣΥΡΙΖΑ εξαρχής τάχθηκε ενάντια, ακόμη και σε διαδικασίες αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας.
Στο Μνημόνιο Τσίπρα όμως, ορίζονται ρητά οι σχετικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης με βάση την έκθεση του ΟΟΣΑ και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που θα συνάδουν µε το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης. Επομένως, η «αποτίμηση» είναι στην πραγματικότητα η αυστηρότερη μορφή αξιολόγησης που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο εκπαιδευτικό σύστημα.
3. Τα πρότυπα-πειραματικά είχαν ως στόχο την εφαρμογή της καινοτομίας και της ποιότητας στην εκπαίδευση, τόσο στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο όσο και στη διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού και μαθητών.
Η ηγεσία Μπαλτά-Κουράκη δεν διαχώρισε απλώς τα πρότυπα από τα πειραματικά, αλλά ακύρωσε το λειτουργικό και παιδαγωγικό περιεχόμενο του εγχειρήματος. Η κατάργησή τους εξαίρει τη μετριότητα και εκπέμπει αντιπαιδαγωγικά μηνύματα στην εκπαιδευτική κοινότητα, προωθώντας μια κουλτούρα ισοπεδωτική, αυτή της ήσσονος προσπάθειας.
4. Το μέτρο το πρότεινε η ίδια η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. στους θεσμούς. Πλήττει τη μέση ελληνική οικογένεια, ενώ θα επιβαρύνει και τα δημόσια οικονομικά, καθώς θα προκαλέσει απώλεια εργοδοτικών εισφορών και απόλυση πολλών εκπαιδευτικών. Πρέπει να καταργηθεί.
Για το ΠΑΣΟΚ και τη Δημοκρατική Συμπαράταξη αποτελεί κρίσιμο σημείο επαναδιαπραγμάτευσης με τους εταίρους. Η μείωση των δημόσιων δαπανών (μη μισθολογικού κόστους) ή και των αμυντικών εξοπλισμών μπορεί να εξασφαλίσει το αντίστοιχο ποσό.

Σταυρούλα Ξουλίδου, ΑΝ.ΕΛΛ.

«Το 23% πλήττει χιλιάδες ελληνικές οικογένειες»

Σταυρούλα Ξουλίδου, ΑΝ.ΕΛΛ.
1. Τα ζητήματα της Παιδείας πρέπει να αποτελούν αντικείμενο ουσιαστικού και ειλικρινούς διαλόγου. Στόχος, η δημιουργία ΑΕΙ που παράγουν γνώση μέσω της έρευνας, διαχέουν τη γνώση μέσω της διδασκαλίας και εφαρμόζουν την έρευνα στην καινοτομία.
Στοχεύουμε στη δημιουργία ΑΕΙ υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, ανταγωνιστικών στο ευρωπαϊκό και διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον. Πιστεύουμε στη συνταγματικά κατοχυρωμένη πλήρη αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ, την υιοθέτηση προγραμμάτων στρατηγικού σχεδιασμού, αλλά και την παράλληλη πραγματοποίηση ποιοτικής αποτίμησης του έργου τους ώστε να αντιμετωπίζονται τυχόν αδυναμίες τους.
2. Στις προτάσεις που καταθέσαμε υπογραμμίσαμε ότι, για να λειτουργήσει η αποτίμηση, χρειάζεται ένας προγραμματισμός με προκαθορισμένες ενιαίες γενικές κατευθυντήριες γραμμές για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης, με βάση τις οποίες τα σχολεία θα κάνουν τον δικό τους προγραμματισμό. Σε κάθε περίπτωση, για να λειτουργήσει η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου χρειάζεται το κάθε σχολείο να ξεκινά τη χρονιά χωρίς κενά και ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς.
3. Για τα πρότυπα-πειραματικά σχολεία δώσαμε μάχη στη Βουλή για τη μη κατάργησή τους. Ωστόσο, προασπιστήκαμε τη διάκριση πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Στόχος δεν είναι η κατάργηση κάποιου είδους σχολείου, αλλά η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διάδοση των καλών πρακτικών που εφαρμόζονται σε αυτά. Εκτός από την ανάδειξη του ρόλου των πειραματικών, προτείναμε την επέκταση του πρότυπου σχολείου τουλάχιστον σε κάθε νομό, με στόχο τη συνεργασία και τη συνέργεια με τα υπόλοιπα Γυμνάσια και Λύκεια της περιοχής.
4. Το μέτρο πλήττει χιλιάδες ελληνικές οικογένειες και θα οδηγήσει σταδιακά μεγάλο αριθμό ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης σε οικονομική καταστροφή, πράγμα που σημαίνει απώλειες χιλιάδων θέσεων εργασίας. Εχουμε προτείνει την άμεση έκδοση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για αναστολή του μέτρου μέχρι τέλος Νοεμβρίου, ώστε να υπάρχει ικανός χρόνος για την αλλαγή του νόμου.
Φόροι πολυτελείας, επιβολή βαριάς φορολογίας στα ποσά που έχουν «φύγει» στο εξωτερικό, φορολόγηση των offshore και των ακινήτων τους, τιμωρία και δέσμευση της περιουσίας των πρωταγωνιστών της λίστας Λαγκάρντ, έσοδα που θα προκύψουν από την αντιμετώπιση της «μικρής διαφθοράς», το φακελάκι δηλαδή, μπορούν να αποτελέσουν ρεαλιστικά αντισταθμιστικά μέτρα.

Παν. Σωτήρης, ΛΑ.Ε.

«Σαφώς και υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε πρότυπα και πειραματικά»

Παν. Σωτήρης, ΛΑ.Ε.
1. Στην Ανώτατη Εκπαίδευση πρέπει να ξεριζωθεί το θεσμικό πλαίσιο των νόμων Διαμαντοπούλου και Αρβανιτόπουλου, που είναι αντιδημοκρατικό και αυταρχικό, επέβαλε τα ολιγαρχικά Συμβούλια Ιδρύματος, προώθησε την επιχειρηματική λογική, κατάργησε το πανεπιστημιακό άσυλο και επιδίωξε τη μετατροπή των σχολών σε αυταρχικά εκπαιδευτήρια.
Δυστυχώς, από τη μεριά της ηγετικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε απαράδεκτη ολιγωρία στην αυτονόητη κατάργηση αυτού του άθλιου θεσμικού πλαισίου. Εναπόκειται στους αγώνες των φοιτητών και των πανεπιστημιακών να επιβάλουν την κατάργησή του.
2. Η ουσία της αξιολόγησης έχει να κάνει με τη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών, την προσαρμογή της εκπαίδευσης στις νεοφιλελεύθερες επιλογές και τη μετατροπή της από δημόσιο αγαθό σε εμπόρευμα. Η δική μας θέση είναι ότι το σχολείο χρειάζεται μια πραγματική δημοκρατική εκπαιδευτική επανάσταση, με στόχο την άρση των ταξικών φραγμών, τη διεύρυνση του εκπαιδευτικού έργου και τη συνολική ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου του λαού.
3. Σαφώς και υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα πρότυπα και τα πειραματικά. Τα πειραματικά είναι σχολεία, στα οποία πρέπει να εφαρμόζονται νέες διδακτικές μέθοδοι, να δοκιμάζονται προγράμματα σπουδών και να χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση των νέων εκπαιδευτικών.
Γι’ αυτούς ακριβώς τους λόγους πρέπει να αντανακλούν τις πραγματικές συνθήκες της εκπαίδευσης. Τα πρότυπα πάλι, ως σχολεία για «καλούς» μαθητές, όντως μπορούν να στρεβλώσουν τη λειτουργία της εκπαίδευσης. Η οπτική μας για την εκπαίδευση βάζει στο κέντρο την ανύψωση του συνολικού μορφωτικού επιπέδου του λαού, άρα όλων των μαθητών και όχι μόνο των «αρίστων».
4. Το μέτρο θα φορτώσει επιπλέον βάρη στις οικογένειες. Είναι και αυτό ένδειξη της βαρβαρότητας των Μνημονίων. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων και των ιδιωτικών σχολείων ευθύνονται για εκτεταμένες παραβιάσεις της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας.
Οπως επίσης δεν πρέπει η συζήτηση αυτή να μας κάνει να παραβλέψουμε το βασικό, που είναι ότι οι λαϊκές οικογένειες βάζουν -ούτως ή άλλως- βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν για εκπαιδευτικό έργο που θα έπρεπε να προσφέρεται από το δημόσιο σχολείο.
ΠΗΓΗ:http://www.efsyn.gr/arthro/antiparathesi-epi-ereipion

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου