Πέμπτη 21 Απριλίου 2011

Το «Μονόγραμμα» του Ζορμπά


Εβαλε για πρώτη φορά τη σκηνοθετική του υπογραφή το 1953 σε ένα ξεχωριστό «Κυριακάτικο ξύπνημα» και δύο χρόνια μετά δημιούργησε τη «Στέλλα» με τους αξέχαστους Μελίνα Μερκούρη και Γιώργο Φούντα.
Ο λόγος βέβαια για τον Μιχάλη Κακογιάννη, ο οποίος αυτοβιογραφείται σε μία από τις πιο παλιές σειρές εκπομπών της δημόσιας τηλεόραση, το «Μονόγραμμα», το οποίο θα μεταδώσει σε δύο μέρη η ΝΕΤ, αύριο και την επόμενη Πέμπτη στις 18.15. Οπως σημειώνει ο παραγωγός της σειράς Γιώργος Σγουράκης, η εκπομπή είναι αφιερωμένη στον «κινηματογραφικό δημιουργό με την πιο απόλυτη έννοια του όρου, τον άνθρωπο που ανανέωσε τη θεματική και ζωογόνησε την κινηματογραφική γραφή με γνώση, όραμα και ασφαλώς σπάνιο ταλέντο».
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο Μιχάλης Κακογιάννης μετά τη «Στέλλα» δημιουργεί «Το κορίτσι με τα μαύρα», το «Ερόικα» και την «Ηλέκτρα», μια ταινία που έγινε δεκτή ως η σημαντικότερη και καλύτερη κινηματογραφική μεταφορά αρχαίας τραγωδία. Κι έπειτα θα ακολουθήσει η ταινία-θρύλος, ο «Ζορμπάς», με τον Μίκη Θεοδωράκη να υπογράφει τη μουσική. Το φιλμ θα γνωρίσει τεράστια εμπορική επιτυχία και συνάμα καλλιτεχνική καταξίωση με κορύφωση βέβαια την υποψηφιότητά του για επτά Οσκαρ από τα οποία τελικά απέσπασε τρία.
Παγκόσμια αναγωρισμένο και διαχρονικό, το έργο του δεν περιορίστηκε στη μεγάλη οθόνη, αλλά επεκτάθηκε σε σκηνοθεσίες θεατρικών έργων και σε όπερες. Γεννημένος στη Λεμεσό το 1952 ο Μιχάλης Κακογιάννης σπουδάζει νομικά, ηθοποιία και σκηνοθεσία στο Λονδίνο και θα εργαστεί αρχικά ως εκφωνητής και μετέπειτα ως παραγωγός πολιτιστικών προγραμμάτων. Από το 1962 και μετά όμως αφιερώθηκε αποκλειστικά στη σκηνοθεσία και αναγνωρίστηκε παγκοσμίως με την κριτική να τον τοποθετεί δίπλα στους Μπέργκμαν, Ρέι, Φελίνι και Βισκόντι.
Ο Μιχάλης Κακογιάννης έχτισε μόνος του την καριέρα του αρνούμενος να ενταχθεί σε κελεύσματα του καιρού, την περίοδο της παντοκρατορίας του Χόλιγουντ και τελικά κατάφερε με το έργο του να εντάξει την κινηματογραφική τέχνη στον νεοελληνικό πολιτισμό και να καθιερώσει την Ελλάδα στην παγκόσμια κινηματογραφική σκηνή. Ορισμένα ακόμη από τα έργα είναι τα: «Οταν τα ψάρια βγήκαν στη στεριά», «Τρωάδες», «Ιφιγένεια», «Γλυκιά πατρίδα», «Πάνω, κάτω και πλαγίως», «Ο βυσσινόκηπος». Μία από τις πιο ξεχωριστές παραγωγές του όμως είναι σαφέστατα το ντοκιμαντέρ «Αττίλας '74» που γύρισε αποτυπώνοντας την τραγωδία της Κύπρου από την τουρκική εισβολή και κατοχή.
Το «Μονόγραμμα» υπογράφει σκηνθετικά και σεναριακά η Ηρώ Σγουράκη, η δημοσιογραφική επιμέλεια είναι του Χρήστου Σιάφκου, η φωτογραφία του Λάμπρου Γόβατζη, η ηχοληψία του Κώστα Σεκλειζιώτη, το μοντάζ του Σταμάτη Μαργέτη και η διεύθυνση παραγωγής του Στέλιου Σγουράκη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου