Προειδοποιητικές ενδείξεις της Δυσλεξίας [Επεξεργασία]
Στα περισσότερα δυσλεκτικά άτομα εμφανίζονται:- Δυσκολίες στο γραπτό λόγo
- Δυσκολίες στη γραφή
- Σοβαρά προβλήματα στην ορθογραφία
- Αργοπορία στη μάθηση της ανάγνωσης
- Δυσκολίες στα μαθηματικά, ειδικά στην αφομοίωση συμβόλων και μορφών όπως οι πίνακες πολλαπλασιασμού
- Προβλήματα στη βραχυπρόθεσμη μνήμη και οργάνωση
- Δυσκολίες στην παρακολούθηση γραπτών οδηγιών και αλληλουχίας δρωμένων
- Προβλήματα στην ανάγνωση γραπτών κειμένων
- Παλινδρομική εκδήλωση ικανοτήτων.
- Δυσκολίες στον προφορικό λόγο
- Προβλήματα στην εκτίμηση της απόστασης και της ενημερότητας του χώρου
- Σύγχυση δεξιού και αριστερού.
Αντιμετώπιση της δυσλεξίας [Επεξεργασία]
Αν και κατά καιρούς προτείνονται διάφορες προσεγγίσεις αντιμετώπισης της δυσλεξίας, η επιστημονική κοινότητα δεν δείχνει να έχει εγκυροποιήσει κάποια από αυτές. Σε αυτό το πλαίσιο διατυπώνεται η πεποίθηση ότι περισσότερο μαθαίνει να ζει κανείς με τη δυσλεξία (καλλιεργώντας π.χ. εναλλακτικούς τρόπους μάθησης), παρά την ξεπερνά.Ένα δυσλεκτικό παιδί, όταν κατά την ανάγνωση συναντήσει άγνωστες λέξεις δυσκολεύεται να τις διαβάσει. Για τα παιδιά αυτά είναι προτιμότερη η ολική μέθοδος διδασκαλίας πρώτης ανάγνωσης. Όταν όμως αποκτήσουν ένα ικανοποιητικό οπτικό λεξιλόγιο, τότε πρέπει σιγά-σιγά να εισαχθούν στην ανάλυση και σύνθεση των λέξεων για να μπορούν να διαβάσουν σύνθετες λέξεις.
Μία αξιολόγηση θα είναι το πρώτο βήμα για να βοηθηθεί το παιδί ή το νεαρό άτομο προκειμένου να ξεπεράσει τις δυσκολίες του. Διαθέτοντας αυτή την αξιολόγηση, ο καταρτισμένος εκπαιδευτικός μπορεί να προσαρμόσει το διδακτικό του πρόγραμμα στις ειδικές μαθησιακές ανάγκες του παιδιού, προκειμένου να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του, τα κίνητρα και τις στρατηγικές διεκπεραίωσης της μάθησης.
Ερωτήματα σχετικά με την Δυσλεξία [Επεξεργασία]
Δυσλεξία και ανασφάλεια
"Λόγω της ανασφάλειας που διακρίνει τα δυσλεξικά παιδιά για το πώς γράφεται μια λέξη, παρατηρείται το φαινόμενο, όταν γράφουν, να θέλουν διαρκώς να διορθώνουν το γράμμα που έγραψαν, με αποτέλεσμα η γραφή τους να παρουσιάζει κακόγραφη και δυσανάγνωστη εικόνα. Αυτή τη γραφή δεν μπορούν εκ των υστέρων να τη διαβάσουν ούτε αυτά τα ίδια που την έγραψαν".
Μορφές Δυσλεξίας
"Η Δυσλεξία παρουσιάζεται με διαφορετική συμπτωματολογία σε κάθε παιδί. Δεν uπάρχει ενιαία μορφή δυσλεξίας".
Δυσλεξία και ανάγνωση
"Συμβαίνει τα πιο έξυπνα δυσλεξικά παιδιά να διαβάζουν σχεδόν σαν "νερό" ένα κείμενο. Όμως, εάν προσέξει κανείς καλύτερα, θα διαπιστώσει ότι
διαβάζουν περίπου και κατά κάποιο τρόπο νοηματικά, δηλαδή βρίσκουν δικές τους λέξεις με περίπου ίδιο νόημα και απλά τις προφέρουν".
Αντιμετώπιση της Δυσλεξίαςδιαβάζουν περίπου και κατά κάποιο τρόπο νοηματικά, δηλαδή βρίσκουν δικές τους λέξεις με περίπου ίδιο νόημα και απλά τις προφέρουν".
"Η Δυσλεξία και οι άλλες μορφές Μαθησιακών Δυσκολιών αντιμετωπίζονται σωστά, μόνο με την εφαρμογή εξατομικευμένης διδασκαλίας,η οποία πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε παιδιού".
Παραπομπές [Επεξεργασία]
Πηγές [Επεξεργασία]
- Μάρκου, Σπύρος Ν., "Δυσλεξία: Αριστεροχειρία, Κινητική Αδεξιότητα, Υπερκινητικότητα - Θεωρία, Διάγνωση και Αντιμετώπιση με Ειδικές Ασκήσεις", Εκδόσεις "Ελληνικά Γράμματα", Στ' έκδοση, Αθήνα 1998.
- Δημήτρης Νικολόπουλος Αναγνωστικές Δυσκολίες / Δυσλεξία: Βασικές Επισημάνσεις, Διλήμματα και Εκπαιδευτική Πρακτική, στο "Θέματα Διαχείρισης Προβλημάτων Σχολικής Τάξης",(Επιστημονική επιμέλεια: Ευανθία Μακρή‐Μπότσαρη) Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα, 2007
Εξωτερικοί σύνδεσμοι [Επεξεργασία]
- http://www.anadrassi.gr (Πρωτοποριακός χώρος διδασκαλίας μαθημάτων σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες)
- http://www.dyslexia.gr
- http://www.interdys.org/
- http://dyslexiatreatment.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου