Σάββατο 4 Ιουνίου 2016

Η κατάργηση της θεατρικής αγωγής συμβάλλει στην «πτώχευση» της παιδείας

Η κατάργηση της θεατρικής αγωγής συμβάλλει στην «πτώχευση» της παιδείας

Αντιδράσεις έχει δημιουργήσει στην εκπαιδευτική κοινότητα η κατάργηση του μαθήματος της Θεατρικής αγωγής στην Ε’ και ΣΤ’ τάξη του δημοτικού σχολείου και η διδασκαλία του μαθήματος από μη εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό στις μικρότερες τάξεις κάτι που, όπως επισημαίνουν οι θεατρολόγοι και στον νομό Ρεθύμνου, στοχεύει στη συρρίκνωση του προσωπικού και την εξοικονόμηση χρημάτων από πλευράς του Υπουργείου.
Χαρακτηρίζουν μάλιστα την απόφαση αντιπαιδαγωγική καθώς «προσθέτει ένα ακόμα λιθαράκι στην πτώχευσης της παιδείας στο ελληνικό σχολείο», όπως επισημαίνουν σε σχετική επιστολή οι θεατρολόγοι του νομού. Επιπλέον, τονίζουν τη σημασία του μαθήματος τόσο για την ανάπτυξη και ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών που βρίσκονται στην προεφηβική ηλικία, όσο και την ανάγκη για διεύρυνση του μαθήματος και στις υπόλοιπες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Σε επιστολή που συνυπογράφουν οι θεατρολόγοι του νομού Ρεθύμνου και η οποία έχει αποσταλεί στους συλλόγους γονέων και διδασκόντων των σχολείων καθώς και την Ένωση Γονέων Ρεθύμνου, αναφέρονται τα εξής:
«Αγαπητοί γονείς,
Αγαπητοί συνάδελφοι
Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε όλοι μέσα στις διακοπές του Πάσχα την κατάργηση της δομής των υπαρχόντων ΕΑΕΠ Δημοτικών Σχολείων και της δημιουργίας μίας νέας δομής σχολείου όπου συμβαίνει το εξής παράλογο:
Ενώ εισάγεται σε όλα πλέον τα δημοτικά σχολεία το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής (γεγονός άκρως θετικό) την ίδια στιγμή καταργείται ως μάθημα από τις δυο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, την Ε΄ και την ΣΤ΄.
Παράλληλα, δίνεται η ανάθεση του μαθήματος για τις υπόλοιπες τέσσερις τάξεις του Δημοτικού (Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄) και στους δασκάλους Γενικής Αγωγής χωρίς να προαπαιτείται κάποιου είδους μόρφωση ή επιμόρφωση πάνω στο αντικείμενο αυτό, οι οποίοι δάσκαλοι όσο μεράκι, αγάπη και σεβασμό κι αν έχουν για το μάθημα, καλούνται να διδάξουν ένα αντικείμενο το οποίο δεν έχουν σπουδάσει. Με αυτόν τον τρόπο το Υπουργείο Παιδείας τους υποβαθμίζει από παιδαγωγούς σε «δασκάλους-πολυεργαλεία» που καλύπτουν «τρύπες», ενώ την ίδια στιγμή υπάρχουν οι εξειδικευμένοι επιστήμονες πτυχιούχοι από τέσσερα τμήματα, καθώς και οι απόφοιτοι δραματικών σχολών με παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια. Τμήματα που το ίδιο το κράτος φρόντισε να ιδρύσει ορίζοντας ως έναν από τους σκοπούς της ίδρυσή τους την ένταξη της θεατρικής παιδείας στην εκπαίδευση.
Με αυτόν τον τρόπο το Υπουργείο Παιδείας στερεί ένα αγαπημένο μάθημα από τους μαθητές με κριτήριο, ΚΑΙ ΜΟΝΟ, την εξοικονόμηση κονδυλίων. Όπως αντιλαμβάνεστε, η απόφαση αυτή είναι καθαρά Αντιπαιδαγωγική και προσθέτει ένα ακόμα λιθαράκι στην πτώχευση της παιδείας στο ελληνικό σχολείο.
Σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε πως ενώ όλα τα υπόλοιπα μαθήματα που διδάσκονται από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (Μουσική, Εικαστικά, Πληροφορική, Φυσική) έχουν υποστεί μείωση ωρών, η Θεατρική Αγωγή είναι το μόνο μάθημα που καταργείται εντελώς από τις συγκεκριμένες τάξεις. Προς τι τόσο μένος λοιπόν για το θέατρο;
Η Θεατρική Αγωγή ως μάθημα αποτελεί ένα πολυσύνθετο εργαλείο για την ΨΥΧΙΚΗ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ, πολλώ δε μάλλον εκείνων που βρίσκονται στις τελευταίες τάξεις, πιεσμένοι από τις προεφηβικές τους ανησυχίες και την απότομη μετάβασή τους από την αγκαλιά του δημοτικού σχολείου στο απρόσωπο και καθαρά γνωσιοκρατούμενο γυμνάσιο. Άλλωστε, το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής δεν είναι για να αναδείξει κάποιο ταλέντο ή για να προετοιμάσει κάποια παιδιά ως επαγγελματίες του θεάτρου.
Σκοπός του μαθήματος του θεάτρου είναι η ΟΛΟΠΛΕΥΡΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ του μαθητή.
Μέσα από το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής (όπου ο εξειδικευμένος πτυχιούχος θεατρολογίας χρησιμοποιεί εργαλεία όπως η παντομίμα, το θεατρικό παιχνίδι, ο αυτοσχεδιασμός, η δραματοποίηση, η αφήγηση, η σκηνική παρουσίαση κ.ά) ο μαθητής:
- Μαθαίνει να συνεργάζεται με όλους τους υπόλοιπους μαθητές ανεξαιρέτως και γίνεται μέλος μιας ομάδας, κοινωνικοποιείται
- Καλλιεργεί και αναπτύσσει τα εκφραστικά του μέσα και την ικανότητα της επικοινωνίας
- Χρησιμοποιεί και αναπτύσσει τη φαντασία του και τη δημιουργικότητά του
- Μαθαίνει να εκφράζεται μέσα σε ένα πλαίσιο ορίων και κανόνων όπως γίνεται με κάθε παιχνίδι και αργότερα στην ίδια τη ζωή
- Καλλιεργεί την ενσυναίσθηση, την ικανότητα του ανθρώπου να μπορεί να μπει στη θέση του άλλου και να δείξει κατανόηση και ευαισθησία για τα συναισθήματα του άλλου
- Καλλιεργεί τη συναισθηματική αγωγή (τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι αναγνωρίζουν, εκφράζουν και μπορούν να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους π.χ. εκρήξεις θυμού)
- Βοηθιέται ώστε να να αντιμετωπίσει τις τυχόν συστολές, ανασφάλειες και φοβίες του
- Καλλιεργεί το καλλιτεχνικό και αισθητικό του κριτήριο
- Μαθαίνει να μιλά σωστά (σωστή εκφορά του λόγου - ορθοφωνία)
- Μαθαίνει την αυτοσυγκέντρωση, πολύ σημαντική ικανότητα χρήσιμη και στο διάβασμα αλλά και σε άλλες στιγμές της ζωής του
- Μαθαίνει τη χαλάρωση ώστε να μπορεί να αποσυμπιέζεται μόνος του στις δύσκολες καταστάσεις της ζωής του
- Μέσα από διάφορα projects μπορεί να προσεγγίσει με βιωματικό τρόπο πάρα πολλές ενότητες των σχολικών βιβλίων π.χ. σκηνική παρουσίαση των ενοτήτων της μυθολογίας (π.χ. Θεοί και ήρωες – Γ΄ τάξη), της ιστορίας (π.χ Ελληνική Επανάσταση – ΣΤ΄ τάξη), δραματοποίηση κειμένων από το ανθολόγιο κάθε τάξης αλλά και άλλων λογοτεχνικών κειμένων (βλ. Φιλαναγνωσία, που επίσης καταργείται), βιωματική προσέγγιση της Κυκλοφοριακής Αγωγής, της Αγωγής Υγείας και της Κοινωνικής Πολιτικής Αγωγής αλλά και άλλων θεματικών ενοτήτων.
- Μέσα από τη Θεατρική Αγωγή οι μαθητές ΚΥΡΙΩΣ της Ε΄ και της ΣΤ΄ τάξης μπορούν να προσεγγίσουν το τεράστιο κεφάλαιο της ενδοσχολικής βίας (BULLYING) μέσα από βιωματικό τρόπο. Άλλωστε, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι ψυχικά για να αντιμετωπίσουν αυτές τις δύσκολες καταστάσεις που στο Γυμνάσιο – ας μην κρυβόμαστε – οι στατιστικές δείχνουν ότι παρουσιάζονται σε τραγικό βαθμό (cyber bullying – bullying μέσω γραπτών μηνυμάτων από κινητά τηλέφωνα και bullying στον χώρο του σχολείου και όχι μόνο). Η βιωματική προσέγγιση του ζητήματος αυτού αποφέρει περισσότερα θετικά από τις απλές διδαχές και κατηχήσεις.
Όλα τα παραπάνω ενδυναμώνουν την ψυχική ανθεκτικότητα του μαθητή, τον βοηθούν να αποκτήσει δεξιότητες για το υπόλοιπο της ζωής του και για ΟΛΕΣ τις υπόλοιπες πτυχές της ζωής του.
Μα το πιο σημαντικό είναι ότι μέσα από τη Θεατρική Αγωγή αναπτύσσεται η αυτοπεποίθηση του μαθητή. Ο μαθητής, ακόμα και ο πιο απομονωμένος, συνεσταλμένος, περιθωριοποιημένος, μέσα από το μάθημα του θεάτρου αισθάνεται
ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΚΑΙ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ.
Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε τη σημαντικότητα της Θεατρικής Αγωγής στα παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (Μαθησιακές Δυσκολίες, Ελλειμματική Προσοχή και Υπερκινητικότητα ΔΕΠ.Υ., Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή ΔΑΔ, Συναισθηματικές Διαταραχές κ.ά.). Γνωρίζουμε τεκμηριωμένα ότι η Δραματική Τέχνη τα βοηθά να γνωρίσουν και να αποδεχτούν τον εαυτό τους, αναπτύσσοντας τις ιδιαίτερες ικανότητες και τα ταλέντα τους, βοηθώντας την ένταξή τους στην ομάδα, την τάξη και την ευρύτερη κοινωνία. Δεν μπορούμε να οραματιζόμαστε μια συμπεριληπτική εκπαίδευση στο σύγχρονο σχολείο και παράλληλα να αφαιρούμε το βασικό μάθημα (Δραματική Τέχνη) ενδυνάμωσης και ίσως και θεραπείας των μαθητών μας σύμφωνα με τη γνώμη των Ειδικών Επιστημόνων.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την υποστήριξή σας όσον αφορά:
- Στη ΜΗ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής από την Ε΄ και την ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου
- Στη διδασκαλία του μαθήματος μόνο από το ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ, πτυχιούχους των αντίστοιχων τμημάτων που οδηγούνται κατ’ αυτόν τον τρόπο στην ανεργία αντί να ενσωματωθούν όπως θα έπρεπε μόνιμα στο προσωπικό του σχολείου
- Στην - τόσο αναγκαία για τους μαθητές - ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ και στις υπόλοιπες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Και σας καλούμε να προβείτε στην υποστήριξή των παραπάνω με γραπτή επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας και προς κάθε αρμόδιο που εσείς θεωρείτε ότι μπορεί να βοηθήσει, ώστε το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής να αφορά σε όλους τους μαθητές, σε όλες τις ηλικίες και σε όλες τις τάξεις.
Ως εκπαιδευτικός, αλλά και ως γονέας κι εμείς από την πλευρά μας, ζητάμε την υποστήριξή σας ώστε το ελληνικό σχολείο να μην πτωχύνει κι άλλο, ώστε όλα τα παιδιά – τα παιδιά μας – να έχουν την ίδια δυνατότητα συμμετοχής σε ένα τόσο σημαντικό για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους μάθημα.
Κλείνοντας σας αναφέρουμε μονάχα τη φράση ενός μαθητή της Ε΄ δημοτικού, όταν έμαθε ότι μετά από πέντε συναπτά έτη Θεατρικής Αγωγής δε θα μπορεί να διδάσκεται πλέον το αγαπημένο του μάθημα στην ΣΤ ΄τάξη:
ΜΑΣ ΠΑΙΡΝΟΥΝ Ο,ΤΙ ΑΓΑΠΑΜΕ…
Με εκτίμηση
Οι Θεατρολόγοι του Νομού Ρεθύμνης
Βενιανάκη Κρισταλλία, Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκεια πόλης Ρεθύμνου
Δάγκα Ελένη, 15ο ΔΣ και ΔΣ Άδελε και Περάματος
Κασωτάκη Βέρα, 2ο και 9ο ΔΣ
Κοντούλη Μαριάννα, 13ο ΔΣ και ΔΣ Πλακιά
Κυρίμη Γιέττε, 6ο και 9ο ΔΣ
Μακροπούλου Αλεξάνδρα, 9ο και 14ο ΔΣ
Σωμαρά Ευγενία, 7ο και 8ο ΔΣ
Ταλιατούδα Κατερίνα, 5ο και ΔΣ Άδελε»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου