Δευτέρα 18 Απριλίου 2016

Εισβολή του «ιδιωτικού» στην Επαγγελματική Εκπαίδευση;

Εισβολή του «ιδιωτικού» στην Επαγγελματική Εκπαίδευση;

eeek.jpg

Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.Εργαστήρι Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) στο Αιγάλεω | ΖΩΝΤΑΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ / EUROKINISSI
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ημέρες Προβληματισμού», έγινε το Σάββατο στο υπουργείο συνάντηση με τα επιμελητήρια, τις επαγγελματικές ενώσεις και τα συνδικάτα με θέμα «Προβληματισμοί και Συνέργειες – Δικαιώματα και Συνευθύνη: Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Μαθητεία, Πιστοποίηση Τίτλων και Προσόντων».
Κατά την έναρξη των εργασιών ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης, ανάμεσα σε άλλα, τόνισε:
«Ειδικά το θέμα της Τεχνικής Εκπαίδευσης συναρτάται απόλυτα, άρρηκτα, μερικές φορές μηχανιστικά με το θέμα της ανάπτυξης και το πώς θα βγούμε από τη κρίση. Άρα η συζήτηση δεν πρέπει να έχει τις αδράνειες του παρελθόντος. Πρέπει να ξαναφτιαχτούν τα πάντα από την αρχή και να αφορούν τη δημιουργία ενός ολιστικού Τεχνικού Σχολείου, δηλαδή μία καθολική ματιά στη γνώση που θα προσανατολίζει όμως τα παιδιά και στη δυνατότητα μίας επαγγελματικής μαθητείας, πράγμα το οποίο σημαίνει μια σχέση με τους εργοδοτικούς και εργατικούς φορείς, βιομηχανίες κλπ. Επίσης πρέπει να ξανασκεφτούμε τί σημαίνει η άτυπη, στο μεγαλύτερο βαθμό, εκπαίδευση κατάρτισης.
Γιατί τα ΙΕΚ στο σύνολό τους αποτελούν μία μεταλυκειακή βαθμίδα που θα μπορούσε ένα μέρος από αυτή να ενταχθεί στον χώρο της λυκειακής εκπαίδευσης. Πχ, με το 4ο έτος μαθητείας, το οποίο συζητούμε σε αυτή τη πρόταση που έχει διατυπώσει το Υπουργείο, εν όψει της συζήτησης με τον ΟΟΣΑ και τη διαμόρφωση του συστήματος μαθητείας. Αλλά και τα ΤΕΙ είναι υπό συζήτηση. Υπάρχει μία διασπορά Τεχνολογικών Ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα, ανώτατα. Κάποια από αυτά έχουν αντικείμενο που επικαλύπτονται από Πανεπιστήμια, ανώτατα και αυτά. Και εκεί υπάρχει μία ιστορία που κάποιος καταλαβαίνει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο ενιαία και δεν ανάγονται σε κριτήρια αξιοκρατίας και εκπαιδευτικής ποιότητας, είναι πιο σύνθετα».
Στη συνέχεια ο υπουργός Παιδείας πρόσθεσε:
«Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, ο μεγάλος ασθενής από το απωθημένο που υπάρχει ως πρόβλημα όλο τον 20ο αιώνα για τη χώρα μας, έχει διαμορφώσει και ιδεολογικές αγκυλώσεις και μία τάση υπεραξιολόγησης της γενικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες και μία υποβάθμιση της τεχνολογικής εκπαίδευσης τουλάχιστον της μη πανεπιστημιακής. Για αυτή τη πρακτική, η οποία έχει σαφώς και ιδεολογικές προεκτάσεις, καλούμαστε να ορίσουμε έναν  ορίζοντα ανάπτυξης, βήμα-βήμα μέσα στη κρίση. Τονίζω, το νέο στοιχείο της συγκυρίας, να το αντιμετωπίσουμε».

Ιδιωτική «βιομηχανία» πιστοποιήσεων επαγγελματικών δικαιωμάτων

Ωστόσο την ίδια ώρα που το υπουργείο Παιδείας διαφημίζει την πρόταση της υποεπιτροπής διαλόγου για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, στην ουσία ετοιμάζεται να καταφέρει ένα αποφασιστικό πλήγμα εναντίον της.
Σύμφωνα με το μέλος του Δ.Σ της ΟΛΜΕ κ. Γιώτα Ιωαννίδου τα υπουργεία Εργασίας και Οικονομίας, που διαχειρίζονται μεγάλο μέρος των πόρων του ΕΣΠΑ 2016-2020 για την επαγγελματική κατάρτιση ανέργων και εργαζομένων, έχουν αποδεχτεί πλήρως και εφαρμόζουν χωρίς ουσιαστικές αλλαγές το σχεδιασμό που είχε φροντίσει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ,  σύμφωνα με τον οποίο η λεγόμενη «συνεχιζόμενη» επαγγελματική κατάρτιση μόνο κατ' όνομα είναι συνεχιζόμενη αφού δεν προαπαιτεί την αρχική επαγγελματική εκπαίδευση – κατάρτιση, αντιθέτως προβλέπει μια «διαδρομή παράκαμψής» της, επομένως σταδιακά  οδηγεί σε παραγκωνισμό και περαιτέρω υποβάθμισή της.
Έτσι, ποιος είναι άραγε ο λόγος ένας νέος να συμμετέχει 3-5 χρόνια στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση για να αποκτήσει τις απαραίτητες γενικές γνώσεις και να γνωρίσει ολοκληρωμένα μια επαγγελματική ειδικότητα όταν μπορεί με ένα «ταχύρρυθμο» σεμινάριο, ίσως και χωρίς καν αυτό, να αποκτά, μέσω συνήθως σύντομων εξετάσεων σε θέματα θεωρίας, ένα επαγγελματικό πιστοποιητικό;
Το υπουργείο Εργασίας, μέσω της εφαρμογής των νέων προγραμμάτων κατάρτισης και εγγυημένης απασχόλησης (voucher) του ΕΣΠΑ 2016 – 2020, ανοίγει το δρόμο της μαζικής επαγγελματικής πιστοποίησης από ιδιωτικούς φορείς, μέσω εξετάσεων και επί πληρωμή, ειδικοτήτων της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης για αποφοίτους Γυμνασίου αν όχι Δημοτικού, που κανονικά θα απαιτούσαν σπουδές χρόνων.
Συγκεκριμένο παράδειγμα: Η πρόσκληση  (ΑΝΑΔ09) για «Κατάρτιση ανέργων 29 – 64 ετών σε κλάδους αιχμής με πιστοποίηση» στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», στα πλαίσια του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, είναι σαφής.  Απευθύνεται και σε ανέργους «με χαμηλά τυπικά προσόντα που καλύπτουν έως την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Όπως μας πληροφορεί ο ΟΑΕΔ στην ιστοσελίδα του, πρόκειται για πρόγραμμα που απευθύνεται σε 26.000 ανέργους, «130 ωρών κατάρτισης και συμβουλευτικής καθοδήγησης», που θα οδηγεί σε υποχρεωτική πιστοποίηση και εγγυημένη απασχόληση έξι μηνών σε εταιρείες του ιδιωτικού τομέα. Το πρόγραμμα αφορά σε 8 κλάδους της ελληνικής οικονομίας και 43 ειδικότητες.
Οι κλάδοι αυτοί, με ενδεικτικές ειδικότητες θα είναι:
1.            Εμπόριο ( π.χ. στέλεχος χονδρικού εμπορίου).
2.            Logistics (π.χ. στέλεχος διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας)
3.            Τεχνικά επαγγέλματα (π.χ. τεχνίτης ηλεκτρολόγος, τεχνίτης ελασματουργός).
4.            Ενέργεια (π.χ. τεχνίτης φυσικού αερίου).
5.            Τουρισμός (π.χ. υπάλληλος υποδοχής ξενοδοχείου).
6.            Τεχνολογίες πληροφορικής επικοινωνιών (π.χ. τεχνικός ηλεκτρονικών υπολογιστών και δικτύων).
7.            Αγροδιατροφικός (π.χ. στέλεχος διαχείρισης και εμπορίας βιολογικών προϊόντων).
8.            Περιβάλλον Διαχείριση Στερεών και υγρών αποβλήτων (π.χ. τεχνικός λειτουργίας συστημάτων επεξεργασίας στερεών αποβλήτων ).
Ταυτόχρονα, όπως μας εξηγεί η κ. Γιώτα Ιωαννίδου, εμφανίζονται ιδιωτικές εταιρείες στην αγορά, που διαφημίζουν ότι πληρούν τα περίφημα «διεθνή πρότυπα διαπίστευσης φορέων πιστοποίησης προσώπων (ELOT EN ISO/IEC 17024)» και είναι οι διαδικασίες τους πλήρως ελεγμένες από τον Εθνικό Οργανισμό Διαπίστευσης – ΕΣΥΔ.  Για παράδειγμα,  η TUV HELLAS, που παρέχει πιστοποίηση σε πολλές ειδικότητες με τίτλους που υπάρχουν στην τυπική εκπαίδευση, όπως τεχνικός συγκολλήσεων και κοπής μετάλλων, τεχνικός συντηρητής εγκαταστάσεων αυτοματισμού και αυτόματου ελέγχου, τεχνικός ψυκτικών εγκαταστάσεων, στέλεχος διοίκησης κλπ. Μιλάμε για πολύ-πολυτεχνίτες fast track, με την ώρα!
Σε πολλές από αυτές τις εταιρείες οι διαγωνιζόμενοι επί πληρωμή μπορούν να είναι ακόμη και απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης, με ή χωρίς επαγγελματική εμπειρία και αποκτούν μετά από επιτυχείς εξετάσεις, πιστοποιητικό ειδικότητας, «αναγνωρισμένο στην αγορά των κρατών μελών της ΕΕ», ισχύος 4 ή 5 χρόνων και ανάγκη επαναπιστοποίησης, με ίδιον κόστος. Δηλαδή η αχλάδα έχει και την ουρά της...
Η κυβέρνηση, με τους πόρους του ΕΣΠΑ, φαίνεται να εξασφαλίζει το πελατολόγιο αυτών των εταιρειών πιστοποίησης και να ανοίγει μια νέα κερδοφόρα αγορά πιστοποιήσεων. Αδιαφορώντας για το γεγονός ότι με τη διαμόρφωση στην πράξη πιστοποιητικών ειδικοτήτων ταυτόσημων τίτλων με τα πτυχία της ΤΕΕ, η αγορά εργασίας θα αναλάβει ως συνήθως να «εξισώσει» και τα επαγγελματικά δικαιώματα.
Αυτό σημαίνει ότι πολύ γρήγορα, θα καταργηθούν στην πράξη τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΙΕΚ και αυτό θα αποτυπωθεί με κάποιο τρόπο και θεσμικά. Η ίδια διαδικασία άλλωστε δεν ακολουθήθηκε και με τα πτυχία των κολλεγίων ή των ιδιωτικών πανεπιστημίων;
Με αυτό τον τρόπο υπονομεύονται πλήρως οι σπουδές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση αλλά και την κατάρτιση και σύντομα δίπλα στη «βιομηχανία» πιστοποιήσεων θα στηθεί, όπως πάντα, και μια «ανθηρή» βιομηχανία «πώς να περάσω τις εξετάσεις πιστοποίησης».
Ποιος δε θυμάται αλήθεια την πιστοποίηση ECDL και την «προετοιμασία» για αυτήν («ECDL για ΑΣΕΠ σε 20 μέρες», με ταύτιση ουσιαστικά του φορέα παροχής και προετοιμασίας!); Πλάι στα εργασιακά δικαιώματα θα σφαγιάζονται και τα μορφωτικά. Μέσα σε μια αγορά εργασίας ήδη διαλυμένων εργατικών δικαιωμάτων.

http://www.efsyn.gr/arthro/eisvoli-toy-idiotikoy-stin-epaggelmatiki-ekpaideysi

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου