Πέμπτη 23 Απριλίου 2020

Στον σχεδιασμό μετεξεταστέοι και στη διαγωγή... κοσμία!

Στον σχεδιασμό μετεξεταστέοι και στη διαγωγή... κοσμία!


Ενα οπισθοδρομικό, αυστηρό και δύσκολο σχολείο όπου η εκπαίδευση μετατρέπεται από δικαίωμα σε ειδικό προνόμιο και η παιδαγωγία μοιάζει περισσότερο με αποστολή θηριοδαμαστών. Αυτό φαίνεται να είναι το όραμα της κυβέρνησης για το ελληνικό δημόσιο σχολείο.
Οι σαρωτικές αλλαγές σε όλο
το φάσμα της εκπαίδευσης που ανακοίνωσε, χθες, η ηγεσία του υπουργείου περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: επαναφορά προαγωγικών και μάλιστα σε περισσότερα μαθήματα από τάξη σε τάξη για Γυμνάσιο και Λύκειο, επαναθέσπιση της Τράπεζας Θεμάτων για όλο το Λύκειο, αυστηρότερους βαθμολογικούς όρους προαγωγής/απόλυσης σε Γυμνάσιο-Λύκειο, εξέταση των υποψηφίων των πανελλαδικών σε «κόντρα μάθημα», δηλαδή σε μάθημα της άλλης κατεύθυνσης (!) στις ενδοσχολικές της γ’ τάξης και παράλληλα ολική επαναφορά του αναχρονιστικού πακέτου σχολικού σωφρονισμού: πολυήμερες αποβολές και προσδιορισμός της «Διαγωγής» στο απολυτήριο. Αντε γεια, με δυο λόγια.
Για το πραγματικά επίκαιρο ζήτημα των πανελλαδικών, ουδέν νεώτερον ειπώθηκε πέραν της φιλοδοξίας να ξεκινήσουν
εντός Ιουνίου και να ολοκληρωθούν μέχρι 15 Ιουλίου. Οσο για τον αριθμό εισακτέων, η υπουργός Παιδείας καθησύχασε τους υποψηφίους ότι θα είναι περίπου ίδιος με τον περσινό.
Κατά τ’ άλλα, ετοιμάζονται τα νέα προγράμματα σπουδών για όλες τις βαθμίδες, με στόχο τέλος του Δεκεμβρίου να ξεκινήσουν οι προκηρύξεις για τα βιβλία, ενώ τον Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμα τα «μεταβατικά» βιβλία των Θρησκευτικών.
Σε ό,τι αφορά τα ΑΕΙ, προτείνεται ένα πολύ αυστηρό σύστημα μετεγγραφών με ένα ισχυρό ακαδημαϊκό κριτήριο, τη λεγόμενη «βάση μετεγγραφής» που θα είναι μέχρι 2.750 μόρια μικρότερη από τη βάση εισαγωγής του τμήματος ζήτησης.
Αναλυτικά οι ρυθμίσεις:
Λύκειο
● Επανέρχονται οι προαγωγικές από τη μια τάξη στην άλλη
● Αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα σε Β΄ και Γ΄ τάξη, από 6 και 4 σε 7 και 5 αντιστοίχως. Στην Α΄ τάξη παρέμειναν 8. Πάλι, έπαιξε η «μπίλια» για να γίνει η αλλαγή (των επί ΣΥΡΙΖΑ ρυθμίσεων) για την αλλαγή (των επί ΣΥΡΙΖΑ ρυθμίσεων). Προ ΣΥΡΙΖΑ τα εξεταζόμενα ήταν 11, 15, 15.
● Επανέρχεται η Τράπεζα Θεμάτων με πρώτη εφαρμογή από τον Σεπτέμβριο, στην Α’ τάξη. Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη (και τελευταία) εφαρμογή της, το 2014, τετραπλασιάστηκε ο αριθμός των μετεξεταστέων (από 4% σε 23%).
● Αυξάνεται ο μέσος όρος προαγωγής/απόλυσης από 9,5 σε 10.
● Επαναληπτικές μόνο τον Σεπτέμβριο (για Α΄ και Β΄ τάξη).
Γ΄ τάξη
● Οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται τρεις από τέσσερις με την επανένωση των Θετικών Σπουδών με τις Σπουδές Υγείας. Δηλαδή έχουμε: Α) Ανθρωπιστικές, β) Θετικές και Υγείας, γ) Οικονομίας και Πληροφορικής. Για τα Παιδαγωγικά, ακόμα δεν έχουν καταλήξει.
● Επανέρχονται τα Λατινικά, αντικαθιστώντας την Κοινωνιολογία, αλλά από τη χρονιά 2021-2022. Δηλαδή, η αλλαγή αφορά εκείνους που θα πάνε από Σεπτέμβριο στη Β΄ Λυκείου.
● Επανέρχονται οι συντελεστές βαρύτητας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Δεν αποκλείεται να έχουν ρόλο σ’ αυτό και τα ΑΕΙ, όπως ειπώθηκε χθες, με τον προσδιορισμό βάσης εισαγωγής για μαθήματα υψηλού συντελεστή ανάλογα με τη σχολή εισαγωγής.
● Εισάγεται το «κόντρα μάθημα». Δηλαδή, το ένα μάθημα παραπάνω στο οποίο θα διαγωνίζονται οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου από του χρόνου, θα είναι ουσιαστικά ένα ακριβό δάνειο από την άλλη κατεύθυνση: λ.χ. Μαθηματικά για τα παιδιά της Θεωρητικής και Ιστορία για της Θετικής. Η Ιστορία μπορεί να βγει παπαγαλία, τα Μαθηματικά πώς θα βγουν από τα παιδιά της Θεωρητικής; Να τα επιπλέον φροντιστήρια. Ειδικά αν ληφθεί υπόψη ο βαθμός απολυτηρίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια. «Το εξετάζουμε», είπε η ίδια η υπουργός χθες.
Γυμνάσιο
● Αυξάνονται από τέσσερα σε επτά τα εξεταζόμενα μαθήματα σε όλες τις τάξεις. Η μπίλια «έκατσε» κάπου στη μέση ανάμεσα στα προ ΣΥΡΙΖΑ δεδομένα (11, 12, 14) και στα επί ΣΥΡΙΖΑ τα οποία όρκο (σαν να) έχει πάρει να εξαφανίζει όπου τα βλέπει.
● Αυστηροποιούνται οι όροι προαγωγής και απόλυσης με βαθμό 10 σε κάθε μάθημα ή 13 στον μέσο όρο, με έως τέσσερα μαθήματα κάτω από τη βάση. Μέχρι και φέτος δεν υπήρχε περιορισμός στα μαθήματα κάτω από τη βάση, ενώ όλα μαζί (γραπτά και προφορικά) έπρεπε να βγάζουν 13 μέσο όρο.
● Οι επαναληπτικές εξετάσεις από τον Ιούνιο μεταφέρονται τον Σεπτέμβριο.
Νηπιαγωγείο-Δημοτικό
● Εισαγωγή Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο μέσω δραστηριοτήτων και έμφαση σε Πληροφορική και Φυσική Αγωγή.
● Αύξηση ωρών στα Αγγλικά στις μικρότερες τάξεις του Δημοτικού.
● Πιλοτική εφαρμογή των νέων θεματικών στο υποχρεωτικό πρόγραμμα.
Για την «ασφάλεια στο σχολείο» και ένα «υγιές σχολικό περιβάλλον».
● Θεσμοθετείται ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης.
● Στον (σκληρό) εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας των σχολείων ρόλο θα έχει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, μαζί με το σχολείο και τους γονείς.
● Επανέρχονται όλα τα αναχρονιστικά «παιδαγωγικά μέτρα». Πολυήμερες αποβολές (3, 4 και 5 ημέρες), αλλαγή σχολείου και η αδιανόητη αναφορά «Διαγωγής» στους τίτλους σπουδών. Το ανάλογο «πακέτο» ΣΥΡΙΖΑ που θεσπίστηκε το 2017 είναι: προειδοποίηση, επίπληξη, μονοήμερη αποβολή, 2ήμερη αποβολή και αλλαγή σχολείου.
Αξιολόγηση
Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ξεκινά η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και από του χρόνου τον Σεπτέμβριο (2021) των εκπαιδευτικών.
Πειραματικά-Πρότυπα
● Εισαγωγή με εξετάσεις στα Πρότυπα, με κλήρωση στα Πειραματικά. Φιλοδοξία, όσο γίνεται περισσότερα στη χώρα (τα κανονικά είναι για τους άλλους...).
ΑΕΙ
Μετεγγραφές
● Με στόχο την αποφυγή συγκέντρωσης στις δημοφιλείς κεντρικές σχολές, θεσπίζεται «βάση μετεγγραφής» η οποία θα είναι έως και 2.750 μόρια κάτω από τη βάση εισαγωγής στο τμήμα ζήτησης.
Αν είναι μεγαλύτερη η διαφορά, ο ενδιαφερόμενος θα μείνει απ’ έξω. Ισως φανεί πιο τυχερός στη δεύτερη φάση μετεγγραφών που θα αφορά τμήματα του ίδιου πεδίου. Πιο αυστηρά τα μοριοδοτούμενα οικονομικο-κοινωνικά κριτήρια: θα λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος εισοδημάτων τελευταίας τριετίας.
Πρυτανικές εκλογές
● Επαναφορά του ενιαίου ψηφοδελτίου, ηλεκτρονικής ψηφοφορίας και 4ετούς θητείας.
Εξωστρέφεια
● Με ξενόγλωσσα προπτυχιακά κατόπιν διδάκτρων αλλά και τη θέσπιση των κοινών (joint) και διπλών (double) προγραμμάτων μεταξύ ελληνικών αλλά και ξένων ΑΕΙ. Μπας και βρουν σε συνεργασίες τους απαραίτητους πόρους.

ΤΑΔΕ ΕΦΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ





● «Το σχολείο δεν είναι μόνο για να μαθαίνουν τα παιδιά γράμματα. Εχει έναν ευρύτερο παιδαγωγικό ρόλο», είπε η κ. Κεραμέως ερωτηθείσα για τις τιμωρίες που επαναφέρει. Μα, πάντα αυτό ίσχυε. Απλώς παλιά γινόταν και με τη βοήθεια του χάρακα... «Ισχυε ανέκαθεν», συνέχισε με έμφαση για να επιχειρηματολογήσει υπέρ της «Διαγωγής» στο απολυτήριο. Σοβαρά τώρα;
● «Τα Λατινικά είναι η καλύτερη βάση για πλήθος επιστημών», είπε θέλοντας να εξηγήσει την επιμονή στην αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας σε ό,τι αφορά τη θεωρητική κατεύθυνση.
● «Σε τι ωφελεί οι μαθητές να ξαναδιαγωνιστούν Ιούνιο, αμέσως μετά τις κανονικές εξετάσεις;», αναρωτήθηκε εξηγώντας την απόφαση μεταφοράς των επαναληπτικών τον Σεπτέμβριο. Μια απάντηση θα μπορούσε να είναι: Στην αποφυγή κι άλλου άγχους κι άλλων φροντιστηρίων.

Πρώτες αρνητικές αντιδράσεις από ΟΛΜΕ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ

«Αντί για συναίνεση, αυταρχισμός. Αντί για διάλογο, γελοιοποίηση της διαβούλευσης και καταστρατήγηση των κοινοβουλευτικών κανόνων» προσάπτει στην υπουργό Παιδείας ο Νίκος Φίλης, τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή την ανακοίνωση του πολυνομοσχεδίου για όλο το φάσμα της εκπαίδευσης που από χθες τέθηκε σε διαβούλευση, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία κοινοβουλευτική διαδικασία, όπως η σύγκληση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.
Ζητώντας την απόσυρση του σχεδίου νόμου και καλώντας σε πανεκπαιδευτικό αγώνα, ο Ν. Φίλης κατηγορεί την κ. Κεραμέως ότι «δυναμιτίζει την εκπαίδευση» και μετατρέπει την ομοψυχία του «Μένουμε Σπίτι» σε κουτοπόνηρη πολιτική ιδιοτέλεια και σε «κατ’ οίκον καραντίνα» των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινοβουλευτικών διαδικασιών.
Εντονη η αντίδραση και των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών που προειδοποιούν για κινητοποιήσεις. Η ΟΛΜΕ (Λειτουργοί Μέσης Εκπαίδευσης) καταγγέλλει ότι η κατάθεση του νομοσχεδίου με κλειστά σχολεία, με καθεστώς μερικής ελευθερίας και χωρίς διάλογο είναι πρώτα από όλα «μια βαθύτατα αντιδημοκρατική ενέργεια», επισημαίνοντας ότι «ο κόσμος της εκπαίδευσης θα αντιδράσει δυναμικά σε αυτές τις μεθοδεύσεις».
Αμεση ήταν και η αντίδραση του ΚΚΕ, που με τη σειρά του ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου, τονίζοντας ότι «προστίθενται νέα εμπόδια και φίλτρα στην προσπάθεια που κάνουν οι μαθητές να μορφωθούν, να περάσουν στα πανεπιστήμια» και ότι με το νομοσχέδιο «ανοίγει ο δρόμος για να μπουν και να γενικευτούν τα δίδακτρα στα προπτυχιακά».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου