Παρασκευή 24 Απριλίου 2020

Οργή και κινητοποιήσεις για τις ρυθμίσεις της Κεραμέως

Οργή και κινητοποιήσεις για τις ρυθμίσεις της Κεραμέως


Τα... «διαμάντια» στο πολυνομοσχέδιο-οδοστρωτήρας • Αύξηση των μαθητών ανά τάξη, σε νηπιαγωγεία-δημοτικά, ηλικιακός κόφτης στα ΕΠΑΛ, μαραθώνιος εξετάσεων, αυστηροποίηση της προαγωγής, επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, επιστροφή αναχρονιστικών παιδαγωγικών μέτρων, όπως η αναγραφή της «Διαγωγής» στα απολυτήρια, μεταξύ των προθέσεων της υπουργού Παιδείας.
Την ακαριαία και εκρηκτική αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας προκάλεσε η ανακοίνωση του πολυνομοσχεδίου-οδοστρωτήρα για όλες τις βαθμίδες. Οι συγκεντρώσεις, σήμερα, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι φωνές αγανάκτησης από όλη την επικράτεια και οι προειδοποιήσεις για κινητοποιήσεις αποκαλύπτουν την αποτυχία της κυβέρνησης να εκμεταλλευτεί πολιτικά την έκτακτη συγκυρία περιορισμού της κοινωνίας.
Δεν προκαλεί μόνον η απόπειρα της νεοσυντηρητικής κυβέρνησης να μετατρέψει το σχολείο σε σκληρό και ακριβό στοίχημα μόρφωσης και συμμόρφωσης για τους μαθητές, αλλά και το πλήγμα που επιχειρεί στους εκπαιδευτικούς με ρυθμίσεις που έγιναν γνωστές τελευταία στιγμή. Ακόμα και κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων, μία μέρα νωρίτερα, με τηλεδιάσκεψη, η υπουργός Παιδείας απέφυγε να αναφερθεί σε αρκετές επίμαχες διατάξεις. Οπως η αύξηση των μαθητών ανά τάξη, που προφανώς εξυπηρετεί τα σχέδια μείωσης προσλήψεων αναπληρωτών.
Συγκεκριμένα, αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός νηπίων, προνηπίων και μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά από 22 σε 24, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα προσαύξησης 10% που μπορεί να ανεβάσει τον αριθμό σε 26-27. Αλλη διάταξη, προωθούμενη εν κρυπτώ μέχρι την ανάρτηση του τελικού κειμένου στην ιστοσελίδα της διαβούλευσης, αφορά τα ΕΠΑΛ.
Είναι το πρώτο μέτρο το οποίο λειτουργεί ως πρόδρομος του επικείμενου νομοσχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση. Προβλέπεται, όχι τυχαία, κόφτης ηλικίας -στα 17 χρόνια- για την εγγραφή στα ΕΠΑΛ, που αφήνει αυτομάτως απέξω γύρω στο 1/3 των μαθητών των σχολείων αυτών. Δεν είναι λίγοι. Βάσει περσινών δεδομένων, υπολογίζονται γύρω στις 36.000. Προέρχονται είτε από το Γενικό Λύκειο είτε από ΕΠΑΛ που αναζητούν δεύτερη ειδικότητα είτε πρόκειται για μεγαλύτερης ηλικίας ανθρώπους που διεκδικούν δεύτερη ευκαιρία. Πού θα ασκήσουν το δικαίωμα στη μόρφωση;
Στα Εσπερινά, που είναι πολύ λιγότερα και χωρίς αρκετές ειδικότητες. Στα υποβαθμισμένα δημόσια ΙΕΚ. Στα αρτιότερα ιδιωτικά ΙΕΚ. Σίγουρα πάντως, εφεξής, θα πρέπει να το σκέφτονται σοβαρά από τα 15 τους, γιατί η ηγεσία του υπουργείου σχεδιάζει να φτιάξει επαγγελματικές μεταγυμνασιακές σχολές. Δεξιότητες, και από μόρφωση ό,τι προλαβαίνει το κάθε παιδί…
Για την παρούσα κυβέρνηση, η ευρύτερη δυνατή μόρφωση και η καλύτερη δυνατή διαπαιδαγώγηση δεν είναι ούτε υποχρέωση της πολιτείας ούτε δικαίωμα για όλους. Είναι για όσους αντέχουν. Εξ ου και οι διακρίσεις, εξ ου και η κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών, όρων επιβίωσης και λειτουργίας, εξ ου και οι πολλές ταχύτητες. Για τις ανισότητες και τις συγκρούσεις στις οποίες οδηγούν όλα αυτά, δεν υπάρχει πρόβλεψη.

Οι προθέσεις

Το εκρηκτικό μείγμα των αντιδράσεων, βέβαια, δημιουργήθηκε αμέσως μόλις έγιναν γνωστές οι προθέσεις για το νέο, αυταρχικό και αντιεκπαιδευτικό προφίλ του σχολείου που σχεδιάζει η κυβέρνηση: μαραθώνιος εξετάσεων και αυστηροποίηση της προαγωγής και απόλυσης από τάξη σε τάξη, σε όλο το Γυμνάσιο και το Λύκειο, επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων (που εξαπλασίασε τους μετεξεταστέους), επιστροφή αναχρονιστικών παιδαγωγικών μέτρων όπως η αναγραφή της «Διαγωγής» στα απολυτήρια, οι πολυήμερες αποβολές, αλλά και η αύξηση των Πρότυπων Σχολείων ή καλύτερα η φιλοδοξία να γίνουν πάρα πολλά. «Δεν υπάρχει περιορισμός στα Πρότυπα. Μακάρι να έχουμε στο μέλλον πολλά», είπε η κ. Κεραμέως.
Για την ενίσχυση των κανονικών, ούτε λόγος. Αντιθέτως, εποπτεία και έλεγχος από γονείς και Τοπική Αυτοδιοίκηση και φυσικά αξιολόγηση από την οποία θα εξαρτώνται οι όροι επιβίωσης του σχολείου και το μέλλον των εκπαιδευτικών.
Πολιτική ανηθικότητα, αυταρχική μεθόδευση, αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών και στα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Είναι ορισμένοι από τους χαρακτηρισμούς που δόθηκαν στο πολυνομοσχέδιο και στον τρόπο προώθησής του εν καιρώ πανδημίας και καραντίνας.
Μετά τους καθηγητές, χθες, οι δάσκαλοι διεμήνυσαν ότι δεν θα μείνουν άπραγοι. Η Διδασκαλική Ομοσπονδία (ΔΟΕ) ζητεί παρέμβαση από διεθνείς οργανώσεις εκπαιδευτικών, καταγγέλλοντας το υπουργείο Παιδείας ότι από τη μια «χαιρετίζει την προσπάθεια των εκπαιδευτικών που στήριξαν και στηρίζουν αποτελεσματικά τους μαθητές στην «αχαρτογράφητη» εξ αποστάσεως εκπαίδευση» και την ίδια στιγμή «τούς εμπαίζει, επιβάλλοντας μονομερείς αποφάσεις με απαράδεκτο τρόπο καθώς γνωρίζουν ότι οι «έκτακτες συνθήκες» έχουν «παγώσει» δημοκρατικά δικαιώματα και τους στερούν το δικαίωμα της συλλογικής αντίδρασης».
Στη Θεσσαλονίκη, σύλλογοι δασκάλων ήδη προγραμμάτισαν συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης και ετοιμάζονται για κλιμάκωση. Οπως αναφέρουν: «Η κυβέρνηση της Ν.Δ., συνεχίζοντας την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων για την εφαρμογή των επιταγών της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, στοχεύει ξεκάθαρα στη νεοφιλελεύθερη αντιδραστική αναδιάρθρωση και την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Κάνει ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία αυτόνομων οικονομικά, διοικητικά και παιδαγωγικά σχολικών μονάδων που θα βρίσκουν «πόρους» για την επιβίωσή τους και θα προσελκύουν μαθητές-πελάτες. Δεν θα το επιτρέψουμε».
Στο ίδιο έντονο ύφος, αποφάσεις, ανακοινώσεις και αντιδράσεις από μαθητικές κοινότητες, συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, φορέων αλλά και συλλόγων εκπαιδευτικών από όλη τη χώρα. Από τη νησιωτική χώρα (Σύρο, Τήνο, Μύκονο, Σαλαμίνα κ.α.) και από Αττική μέχρι Θράκη, ο θυμός ξεχειλίζει και η απαίτηση ίδια: Πάρτε πίσω το νομοσχέδιο. Οσο για τα πολιτικά κόμματα, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ έδωσαν το «παρών». Και οι Νεολαίες τους.

Στα κάγκελα οι κοινωνιολόγοι για την απαξίωση του μαθήματός τους

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» τέθηκε προχθές σε δημόσια διαβούλευση και ήδη πολλές από τις ρυθμίσεις έχουν τραβήξει το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων σε αυτήν. Το άρθρο 7, που αφορά τη διάρθρωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Λυκείου και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια, είναι ένα από τα άρθρα που έχουν συγκεντρώσει τα περισσότερα σχόλια, με την πλειονότητα αυτών να αναφέρονται στο ζήτημα της επαναφοράς των Λατινικών στα προς εξέταση μαθήματα στη θέση της Κοινωνιολογίας.
Οι περισσότεροι χαρακτηρίζουν λάθος την απόφαση να μην εξετάζεται η Κοινωνιολογία από τους υποψηφίους του 1ου επιστημονικού πεδίου, που άλλωστε φέρει τον τίτλο «Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες» και οδηγεί σε πανεπιστημιακές σχολές όπου το εν λόγω μάθημα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των προγραμμάτων σπουδών και άρα η μελέτη και η εξέτασή του διασφαλίζει τη διασύνδεση με το γνωστικό αντικείμενο των σχολών αυτών.
Αρκεί να σκεφτούμε ότι στη Νομική διδάσκεται «Κοινωνιολογία Δικαίου», στα Παιδαγωγικά τμήματα αλλά και στα τμήματα Ιστορίας-Αρχαιολογίας υπάρχει το μάθημα «Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης», ενώ σε σχολή δημοσιογραφίας οι φοιτητές και οι φοιτήτριες διδάσκονται «Κοινωνιολογία της Μαζικής Επικοινωνίας». Η κοινωνιολογία ως μάθημα διδάσκεται στο σύνολο των σχολών του 1ου πεδίου (Νομική, Ψυχολογία, σχολές Εκπαίδευσης, Πολιτικές Επιστήμες, Δημοσιογραφία, Ανθρωπολογία κλπ), αποτελεί υπόβαθρο για σχολές Οικονομικών και Δημόσιας Διοίκησης, ενώ διδάσκεται ακόμη και σε πολυτεχνικές σχολές, όπως στην περίπτωση φέρ’ ειπείν των Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών ή των Μηχανικών Μεταλλείων-Μεταλλουργών.
Η επιμονή της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, η οποία φαίνεται να βασίζεται σε ρεβανσιστική διάθεση και όχι σε ουσιώδη επιχειρήματα, προκάλεσε και την αντίδραση της Πανελλήνιας Ενωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών (ΠΕΕΚΕ) η οποία με σχετικό υπόμνημα προς το υπουργείο επιχειρηματολογεί περαιτέρω γιατί πρέπει να παραμείνει η Κοινωνιολογία ως ένα από τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.
«Διότι οι θεματικές ενότητες του μαθήματος της Κοινωνιολογίας (θεωρίες, μορφές κοινωνικής οργάνωσης, κοινωνικοποίηση και κοινωνικοί θεσμοί, εργασία, αλλοτρίωση, διαπολιτισμικότητα, πόλεμοι κ.ά.) δημιουργούν πολίτες με κριτική σκέψη και έντονο κοινωνικό προβληματισμό. Διότι οι μαθητές, αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη, δύνανται να αποδώσουν καλύτερα στον γραπτό λόγο, βοηθώντας τους παράλληλα στο μάθημα της Εκθεσης και εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους [...] Διότι προκαταλήψεις, στερεότυπα και γενικεύσεις μπορούν να αναγνωρισθούν και να καταπολεμηθούν όταν ο μαθητής έχει εφόδιο τη γνώση που αποκτά μέσα από το μάθημα της Κοινωνιολογίας» αναφέρει μεταξύ άλλων το υπόμνημα της ΠΕΕΚΕ.
Το υπουργείο προχώρησε μεν στη σύνταξη του νομοσχεδίου χωρίς να διαβουλευτεί πρώτα με τους αρμόδιους φορείς, αλλά μπορεί ακόμη να διορθώσει τα κακώς κείμενα, να σταματήσει την υποβάθμιση του σχολείου, που τείνει να χάσει τη δημοκρατική του φύση και τον βασικό του σκοπό, που δεν είναι άλλος από το να διαμορφώνει συνειδητοποιημένους και υπεύθυνους πολίτες.

πηγή:https://www.efsyn.gr/ellada/ekpaideysi/240440_orgi-kai-kinitopoiiseis-gia-tis-rythmiseis-tis-kerameos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου