Κυριακή 7 Ιουνίου 2015

Το σχολείο στη Νορβηγία που έχει καταργήσει τα «μαθήματα» εδώ και 40 χρόνια

Το σχολείο στη Νορβηγία που έχει καταργήσει τα «μαθήματα» εδώ και 40 χρόνια

Του Bjørn Bolstad

15:40 | 05 Μάιος. 2015
Τελευταία ανανέωση 15:41 | 05 Μάιος. 2015
Η Φινλανδία ανακοίνωσε πριν λίγο καιρό ότι το νέο εθνικό πρόγραμμα σπουδών της ,   θα δίνει έμφαση  στα  project αντί στα γνωστά παραδοσιακά μαθήματα.. Όμως ένα σχολείο  που ονομάζεται Ringstabekk με 425 μαθητές ηλικίας από 13 έως 16 χρονών, ακριβώς έξω από το την πρωτεύουσα της Νορβηγίας , Όσλο ,  έχει κάνει το ίδιο εδώ και 40  συνεχόμενα χρόνια με μεγάλη επιτυχία .
Όλα ξεκίνησαν το 1970 όταν οι δάσκαλοι συνειδητοποίησαν ότι οι μαθητές τους είχαν ανάγκη από έναν διαφορετικό τρόπο μάθησης. Οι εκπαιδευτικοί εμπνεύστηκαν από τον Δανό παιδαγωγό   Knud Illeris και τις ιδέες του για τις διαθεματικές εργασίες. Στη δεκαετία του 1980  το σχολείο είχε ήδη προσανατολιστεί σε αυτή την ιδέα.   Παρότι  η παιδαγωγική του σχολείου έχει μετεξελιχθεί από τότε , η βασική ιδέα της υλοποίησης διεπιστημονικών μελετών έχει παραμείνει. Όταν οι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται σε αυτό, ξέρουν πολύ καλά ότι θα πρέπει να συνεργαστούν με άλλους καθηγητές,  και όχι μόνο αυτοί που διδάσκουν το ίδιο  μάθημα [2]
Κάθε ομάδα   αποτελείται από 4-6  εκπαιδευτικούς  και  είναι υπεύθυνη για την εκπαίδευση   60-75 μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί της ομάδας σχεδιάζουν από εβδομάδα σε εβδομάδα τα πλάνα  διδασκαλίας τους  με βάση το εθνικό πρόγραμμα σπουδών αλλά και τους σχεδιασμούς του σχολείου.   Οι καθηγητές ανταλλάσσουν ιδέες και μοιράζονται εμπειρίες   εξασφαλίζοντας ότι, παρόλο που το σχολείο δεν έχει μια προκαθορισμένη  διδακτέα ύλη , όλοι οι μαθητές θα διδαχτούν με τις ίδιες μεθόδους μάθησης και  τα ίδια διεπιστημονικά θέματα .
Για παράδειγμα, οι μαθητές στην 8η τάξη , σε ηλικία 13 ετών , μελετούν συχνά σεισμούς , ηφαίστεια , και φυσικά φαινόμενα. Είναι γνωστικά αντικείμενα( στόχοι) που διδάσκονται στις φυσικές επιστήμες και στη γεωγραφία . Αντί  όμως  οι εκπαιδευτικοί να τα διδάσκουν σε αυτά τα μαθήματα, επεξεργάζονται  μαζί με τους μαθητές θέματα που ενσωματώνουν ως τελικούς διδακτικούς στόχους αυτά τα γνωστικά αντικείμενα. Υποθετικά οι μαθητές   μπορεί  να ανέβουν στο όρος Έβερεστ. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας , θα πρέπει να μελετήσουν χάρτες , καιρικές συνθήκες, το κλίμα .  Να κάνουν μια λίστα με τον εξοπλισμό που χρειάζονται , να υπολογίσουν το χρόνο που θα χρειαστούν και άλλα.
Οι μαθητές εργάζονται σε μικρές ομάδες το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου . Και αυτό γιατί είναι γνωστό ότι η διαδικασία της μάθησης είναι καλύτερη όταν  συμβαίνει μεταξύ ατόμων σε μια ομάδα και όταν μαθαίνουμε και ενεργούμε ταυτόχρονα.  Σύμφωνα με τις θεωρίες του Lev Vygotsky και  τον John Dewey .
Οι μαθητές του σχολείου  δεν  ανταποκρίνονται μόνο άνετα στις εθνικές εξετάσεις της Νορβηγίας αλλά σημειώνουν και εξαίρετες επιδόσεις , γεγονός που δείχνει  ότι η διεπιστημονική μάθηση δίνει πραγματικά τις γνώσεις και τις δεξιότητες που τους χρειάζονται.  Πολλές φορές οι μαθητές δε θέλουν να βγουν στο διάλειμμα προκειμένου να ασχοληθούν με εργασία που έχουν αναλάβει.
Οι περισσότεροι γονείς είναι πολύ ικανοποιημένοι με το σχολείο γιατί γνωρίζουν ότι στην πραγματικότητα προετοιμάζει τα παιδιά τους για μια μελλοντική ζωή εργασίας, βοηθώντας τα να αναπτύξουν απαραίτητες ικανότητες, είτε είναι δεξιότητες και γνώσεις, είτε αφορούν την προσωπική τους ανάπτυξη.
[1] Ο τίτλος υπονοεί ότι έχει χαλαρώσει η ταξινόμηση των γνωστικών αντικειμένων.
[2] Οι Κάθετες συνεργασίες μεταξύ των εκπαιδευτικών θεωρούνται πιο εποικοδομητικές από τις οριζόντιες συνεργασίες
Πηγή: www.fresheducation.gr
Μετάφραση: Παντέρας Νίκος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου