Παρασκευή 13 Ιουνίου 2014

Η διαφορετικότητα των ατόμων με Asperger

Έντυπη Έκδοση 

Η διαφορετικότητα των ατόμων με Asperger

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Με τη ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Αναπτυξιακή διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού. Τα άτομα με Σύνδρομο Asperger αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε επίπεδο επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης, συχνά δυσκολεύονται να διαχειριστούν αισθητηριακά ερεθίσματα (ήχους ή οσμές) και ορισμένοι εμφανίζουν διάσπαση προσοχής, δυσγραφία, κινητική αδεξιότητα, ακόμη και μαθησιακές δυσκολίες.
«Τα παιδιά με Asperger, αλλά και οι ενήλικες, ταράζονται από τις αλλαγές και είναι ευάλωτα στις μετατροπές του περιβάλλοντος» Μ.Η.«Τα παιδιά με Asperger, αλλά και οι ενήλικες, ταράζονται από τις αλλαγές και είναι ευάλωτα στις μετατροπές του περιβάλλοντος» Μ.Η. Εχουν φυσιολογική, συχνά δε και υψηλή νοημοσύνη, η οποία συνδυάζεται με ιδιαίτερες ικανότητες σε συγκεκριμένους τομείς (όπως για παράδειγμα τα μαθηματικά, η γεωγραφία, οι φυσικές επιστήμες κ.λπ.). Μιλάμε με τη Μαρία Ηλιοπούλου, ψυχολόγο - ψυχοπαιδαγωγό, ιδρυτικό μέλος του μη κερδοσκοπικού σωματείου «Ελληνικός Σύλλογος για το Σύνδρομο Asperger» (ΕΛΣΣΑ), τηλ. 210-6535666, www.asperger.gr και πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου.
- Τι είναι ο ΕΛΣΣΑ;
«Μη κερδοσκοπικό σωματείο που δημιουργήθηκε το 2007, από μία ομάδα γονέων και φίλων των ατόμων με Asperger, με σκοπό να συμβάλει στην πληροφόρηση και την ευαισθητοποίηση του κοινού, καθώς και τη στήριξη των οικογενειών και των ίδιων των ατόμων με Asperger. Απευθύνεται σε γονείς, εκπαιδευτικούς, ειδικούς αλλά και στα ίδια τα άτομα που ζουν στην Ελλάδα και παρέχει στήριξη μέσω ομάδων γονέων αλλά και χώρο συνάντησης και κοινωνικοποίησης των νέων».
- Τα άτομα με Asperger;
«Εχουν ασυνήθιστες γλωσσικές ικανότητες, δεν ακολουθούν τους τυπικούς κανόνες μιας συζήτησης, δυσκολεύονται να επικεντρώσουν στη φωνή του συνομιλητή τους όταν μιλάνε και άλλοι γύρω τους και συχνά δεν κοιτούν τον άλλον στα μάτια. Δεν αντιλαμβάνονται τις μεταφορικές εκφράσεις. Τότε γίνονται ανήσυχα, έχουν άγχος και υιοθετούν συμπεριφορές προσκόλλησης και εμμονής σε ρουτίνες προκειμένου να ελέγξουν το άγχος τους όταν οι καταστάσεις δεν είναι προβλέψιμες. Η ένταση, η κούραση και η συγκινησιακή τους ευαισθησία τα κάνει συχνά να χάνουν τον έλεγχο του εαυτού τους».
- Διαφέρει από τον αυτισμό;
«Βρίσκεται στο πιο εξελιγμένο άκρο του αυτιστικού φάσματος. Φυσικά τα άτομα που ανήκουν σ' αυτή την κατηγορία παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές μεταξύ τους ως προς τις ιδιαίτερες ικανότητες αλλά και τις ιδιαίτερες δυσκολίες. Τα χαρακτηριστικά που αποδίδονται στο Asperger εμφανίζονται με διαφορετικό τρόπο σε κάθε άτομο και είναι πολύ σημαντικό, πέρα από τη διάγνωση, να εντοπιστούν οι ειδικές δυσκολίες -και ικανότητες- καθώς και οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στο κάθε παιδί να χρησιμοποιήσει το δυναμικό του και να βρει το δικό του δρόμο».
- Αντιλαμβάνονται τον κόσμο διαφορετικά;
«Θα μπορούσαμε να το πούμε αυτό. Ο Simon Baron - Cohen, διακεκριμένος ερευνητής του αυτισμού στο Cambridge, υποστηρίζει ότι "ο στενός συγγενής του αυτισμού, το σύνδρομο Asperger, μπορεί να θεωρηθεί απλά ως ένα διαφορετικό γνωστικό ύφος" και υποστηρίζει ότι η διαφορετικότητα παρά η αναπηρία χαρακτηρίζει τα άτομα με Asperger. Πιστεύουμε ότι ο όρος "διαφορετικότητα" είναι μια δικαιότερη και χωρίς προκαταλήψεις περιγραφή του προβλήματος και των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ένα παιδί ή ένας ενήλικας με Asperger. Οπως έχει αποδειχθεί επιστημονικά τα άτομα αυτά μπορούν, με την κατάλληλη υποστήριξη, να ενταχθούν και να λειτουργήσουν μέσα στο κοινωνικό σύνολο. Η θεσμική και ουσιαστική κατοχύρωση αυτής της υποστήριξης σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, στη ζωή και στην εργασία αποτελεί βασικό στόχο του ΕΛΣΣΑ, ο οποίος εργάστηκε ενεργά με αποτέλεσμα την αναφορά του Συνδρόμου Asperger για πρώτη φορά, στο νόμο για την Ειδική Αγωγή του 2008».
- Τι χρειάζεται;
«Σύμφωνα με τα διεθνή επιστημονικά δεδομένα τα παιδιά με σύνδρομο Asperger χρειάζονται εξατομικευμένη προσέγγιση και υποστήριξη στο κανονικό σχολικό πλαίσιο (τα ειδικά σχολεία για παιδιά με αυτισμό δεν είναι κατάλληλα γι' αυτά) και ειδικό τρόπο εξέτασης, προκειμένου να αξιολογηθούν οι επιδόσεις τους. Αυτό, δε, ισχύει ακόμη και για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην οποία συχνά φτάνουν λόγω της ιδιαίτερης νοημοσύνης τους».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου