Η ελληνική λογοτεχνία αντεπιτίθεται
Ιδιαίτερα χαμηλές πωλήσεις κατέγραψε το καλοκαίρι η πολύπαθη αγορά του βιβλίου. Ακόμα δεν μπορεί να συνέλθει από τα capital controls, τις αλλεπάλληλες κάλπες, την αύξηση του ΦΠΑ.
Κι όμως, οι εκδότες επιμένουν: μπορεί να μειώνουν την παραγωγή τίτλων, όχι όμως την ποιότητα.
Και τώρα προτείνουν φρέσκια, ενδιαφέρουσα, επίκαιρη ελληνική λογοτεχνία, προσδοκώντας να ανατρέψουν το φθινοπωρινό κλίμα.
Ετσι, μεταξύ άλλων, περιμένουμε το κύκνειο άσμα του Μένη Κουμανταρέα, αλλά και τα καινούργια μυθιστορήματα των Δημήτρη Νόλλα, Ιωάννας Καρυστιάνη, Πάνου Καρνέζη, Μισέλ Φάις, Τάκη Θεοδωρόπουλου, Αντζελας Δημητρακάκη, κ.ά.
■ Το σύντομο μυθιστόρημα που ο Μένης Κουμανταρέας έγραψε μετά τον «Θησαυρό του χρόνου» και βρέθηκε στο αρχείο του έτοιμο προς έκδοση θα κυκλοφορήσει από τον Πατάκη. «Η Σειρήνα της ερήμου» είναι μια ιστορία μέσα σε μια άλλη, διακρίνεται για την ευρηματική αφήγηση, το έντονα εξωτικό στοιχείο της Ανατολής, τη λεπτή ειρωνεία και το εκλεπτυσμένο χιούμορ.
■ Τα ατομικά και συλλογικά οράματα και δράματα που εκτυλίσσονται από την εποχή του Εμφυλίου μέχρι σήμερα χαρακτηρίζουν τις ιστορίες αρκετών συγγραφέων. ΟΔημήτρης Νόλλας με τα «Μάρμαρα στη μέση» (Ικαρος) συνεχίζει το «Ταξίδι στην Ελλάδα», που απέσπασε πέρυσι το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος. Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της τριλογίας «Δύσκολοι καιροί» και εδώ αφηγείται διαφορετικές εκδοχές του παρελθόντος των ηρώων του.
■ Επτά άνδρες και γυναίκες που συναντώνται την Κυριακή 11 Μαΐου 2014 σε ένα απομακρυσμένο μέρος, με το βάρος ενός μυστικού, πρωταγωνιστούν στο μυθιστόρημα της Ιωάννας Καρυστιάνη «Το φαράγγι» (Καστανιώτης). Η ημερομηνία εντάσσει αναπόφευκτα στο βιβλίο τη στενοχώρια της εποχής μας και τα ανθεκτικά βάρη που σέρνονται στη σκιά δεν αφήνουν περιθώρια για ρεμβασμούς στη φύση.
Πολυπρόσωπο είναι και το νέο μυθιστόρημα της Αντζελας Δημητρακάκη«Αεροπλάστ» (Εστία). Οι πέντε ήρωές του αισθάνονται έκπτωτοι της μελαγχολικής ευρωπαϊκής κοινωνίας, περιπλανώνται από την Αθήνα μέχρι τη Βαρκελώνη και το Ελσίνκι, σε μια πορεία επιβίωσης, έρωτα, δημιουργίας, με την επιθυμία να αλλάξουν τον κόσμο.
■ Το νέο μυθιστόρημα του Ηλία Μαγκλίνη «Πρωινή γαλήνη» (Μεταίχμιο) είναι η ιστορία ενός νέου ανθρώπου και του ονείρου να ξεπεράσει τον εαυτό του, να ανοίξει τους ορίζοντές του, να πετάξει ψηλά μήπως και βρει τον βαθύτερο εαυτό του. Ο Δημήτρης Μίγγας στο «Ερως ανίατος» (Μεταίχμιο) μιλά για τη φθορά: του σώματος, των φιλοδοξιών και των ονείρων, αλλά και των ερωτικών σχέσεων.
■ Επειτα από τετράχρονη απουσία επιστρέφει ο Πάνος Καρνέζης, γράφοντας τους«Φυγάδες» (Πατάκης). Με φόντο τη ζούγκλα μιας λατινοαμερικανικής χώρας, σε ένα ινδιάνικο χωριό που κινδυνεύει από τους ξένους καταπατητές, ένας πληγωμένος στρατιώτης συναντά έναν καθολικό ιερέα.
■ Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος καταπιάνεται με την «Αυτοκτονία του Ιωάννη Συκουτρή»(Μεταίχμιο), που συγκλόνισε την πνευματική Ελλάδα του Μεσοπολέμου και δημιούργησε έναν αστικό μύθο γύρω από τον ταλαντούχο ελληνιστή. Αληθινή είναι και η ιστορία που αφηγείται ο Κώστας Αρκουδέας στο «Χαμένο Νόμπελ»(Καστανιώτης), με επίκεντρο τη διαμάχη του Νίκου Καζαντζάκη με τον Αγγελο Σικελιανό για το πολυπόθητο βραβείο, την εποχή του Εμφυλίου.
■ Η σχέση αναλυόμενου-αναλυτή αποτελεί το υπόβαθρο του μυθιστορήματος τουΜισέλ Φάις «Από το πουθενά» (Πατάκης). Ενας άνδρας και μια γυναίκα συναντιούνται επί δέκα χρόνια στο ίδιο δωμάτιο, την ίδια μέρα, και συνομιλούν: ένα ψυχικό χρονικό και συνάμα μια εναγώνια προσπάθεια να εξαχθεί νόημα από έναν κατακερματισμένο κόσμο.
■ Αναμένουμε ακόμα από τον Καστανιώτη τα νέα βιβλία του Ανδρέα Μήτσου («Η Αλεξάνδρα»), του Αλέξη Σταμάτη («Το βιβλίο της βροχής»), καθώς και του Φίλιππου Πλιάτσικα των Πυξ Λαξ με τίτλο «Το όνομα».
■ Η μικρή φόρμα έχει επίσης την τιμητική της με τα διηγήματα της Βασιλικής Πέτσα(«Μόνο το αρνί», Πόλις), του Νικόλα Σεβαστάκη («Αντρας που πέφτει», Πόλις), τηςΙωάννας Καρατζαφέρη («Λευκά στην κορυφή», Εστία), του Γιάννη Ευσταθιάδη(«Μαύρο εκλεκτό», Μελάνι), ενώ η Κίχλη ετοιμάζει τη συλλογή του Αργύρη Χιόνη«Εχων σώας τας φρένας και άλλες τρελές ιστορίες».
http://www.efsyn.gr/arthro/i-elliniki-logotehnia-antepitithetai
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου