Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

Οιδίποδας, το μαύρο πρόβατο

Οιδίποδας, το μαύρο πρόβατο

Ο περίφημος Φλαμανδός Βιμ Βαντεκέιμπους χορογραφεί αρχαιοελληνικό μύθο

«Aναμετρήθηκε με τον Οιδίποδα και βγήκε νικητής. Αυτός είναι ο πρωταθλητής». Ωραίο πράγμα να ξεκινάει έτσι η «Μοντ» το ρεπορτάζ της για τη νέα σου παραγωγή. Οχι ότι τσιγκουνεύτηκαν ποτέ τις φιλοφρονήσεις στον Βιμ Βαντεκέιμπους οι Γάλλοι. Αλλα, όπως και να το κάνουμε, το να χορογραφείς τον «Οιδίποδα» δεν είναι κι εύκολο πράγμα. Το νέο εγχείρημα του Φλαμανδού χορογράφου έκανε πριν από λίγο καιρό πρεμιέρα στο παρισινό «Théâtre de la Ville» με τίτλο «Oedipus/bet noir» (Οιδίποδας/μαύρο πρόβατο). Για μπούσουλά του είχε ένα σχετικό με τον αρχαίο μύθο κείμενο, που έγραψε το 1999 ο Ζαν Ντεκόρτ.

Ξεχωριστή προσωπικότητα της σύγχρονης χορογραφικής δημιουργίας, ο Βαντεκέιμπους παρουσίασε έναν Οιδίποδα που κινείται σε φρενήρεις ρυθμούς «με απίστευτα δύσκολες κινήσεις και ακροβατικά, που δεν έχουμε ξαναδεί», γράφει η «Μοντ».«Δημιουργεί μια ατμόσφαιρα γεμάτη μικρές επιθέσεις. Οι πτώσεις είναι βίαιες, το κύλισμα εξαιρετικά γρήγορο, τα άλματα ψηλά, αλλά πάντα βυθίζουν τους χορευτές στο πάτωμα. Η παράσταση αποπνέει μια αίσθηση βρωμιάς και ασχήμιας: ακριβώς σαν την αληθινή ζωή».

Οι παραστάσεις πολύ υψηλής έντασης είναι γνώριμο χαρακτηριστικό του 49χρονου χορογράφου. Αυτό το χαρισματικό πλάσμα, που είχαμε την τύχη να γνωρίσουμε για πρώτη φορά στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας πριν από αρκετά χρόνια, έχει επισκεφθεί αρκετές φορές τη χώρα μας. Μαζί με την ομάδα του «Ultima Vez» -στην οποία συμμετείχε και η Ελληνίδα χορεύτρια Λίντα Καπετανέα- έχει παρουσιάσει τα έργα του «Scratching the inner fields», «Spiegel», «nieuwZwart», »Blush».

Από τους χορευτές ζητά πάντα να ερμηνεύουν μέχρι τελικής πτώσης, να βουτούν με όλη τους τη δύναμη στις χορογραφίες του. Το ίδιο έκανε και τώρα. Στον σκοτεινό, αιχμηρό, βίαιο και γκρίζο «Οιδίποδά» του –διαρκεί περίπου δύο ώρες- ο Βαντεκέιμπους χρησιμοποίησε 16 χορευτές κι ηθοποιούς και τρεις μουσικούς, που έπαιζαν ζωντανά και χάρισαν στην παράσταση δράμα, ακρότητα και τρανς ήχους. Ο ίδιος χόρεψε τον Οιδίποδα.

«Δεν φοβήθηκε να παραθέσει τα γεγονότα της ζωής του ήρωα. Η σκηνή που ο Λάιος, σαν μεθυσμένο ανδρείκελο, ξεγελιέται και καταλήγει στο κρεβάτι της Ιοκάστης, ή αυτή που ένα κομμάτι κρέας «υπαινίσσεται» τη θυσία του Οιδίποδα από τους γονείς του, είναι υψηλής τέχνης», γράφουν. «Ο χορογράφος, που ξέρει να χειρίζεται καλά τα υπαρξιακά ζητήματα, αξιοποίησε με τη σκηνοθεσία του τον αρχαίο μύθο, αναδεικνύοντας το πιο σκοτεινά στοιχεία του ήρωα. Πρωταγωνιστές είναι τα σώματα. Η κίνησή τους σου κόβει την ανάσα. Χώνονται το ένα μέσα στο άλλο, σαν να κλειδώνουν μεταξύ τους. Ντουέτα χορευτών μπερδεύονται άγρια και δείχνουν με τον καλύτερο τρόπο τη δαιμονική κι αιμομικτική σχέση ανάμεσα στην Οιδίποδα και τη μητέρα του, Ιοκάστη». Για άλλη μια φορά οι αναγνώσεις αρχαίου δράματος από τους ξένους μάς έβαλαν τα γυαλιά…

Μ.Κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου