Κυριακή 10 Μαΐου 2015

Θεσσαλονίκη: Πρωτοποριακή εφαρμογή προσφέρει προσωπικό εργαστήριο Φυσικής σε κάθε μαθητή

Θεσσαλονίκη: Πρωτοποριακή εφαρμογή προσφέρει προσωπικό εργαστήριο Φυσικής σε κάθε μαθητή

18:53 | 09 Μάιος. 2015
 Το προσωπικό τους, πλήρως εξοπλισμένο, εργαστήριο Φυσικής και τη δυνατότητα να πραγματοποιούν και να παρακολουθούν από το σχολείο ή το σπίτι τους -σύντομα και από το tablet ή το κινητό τους- τα αποτελέσματα πειραμάτων Οπτικής, Θερμότητας και Ηλεκτρισμού έχουν πλέον στη διάθεσή τους μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
Πρόκειται για την πρωτοποριακή εφαρμογή, υπό τον τίτλο "Ανοικτά Διαδικτυακά Εικονικά Εργαστήρια Φυσικής", που ανέπτυξαν τα Τμήματα Πληροφορικής, Φυσικής και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το έργο εντάσσεται στο πρόγραμμα "Υπηρεσίες ανάπτυξης ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και αναβαθμισμένων διαδικτυακών υπηρεσιών στο ΚΔΕΜΤ".
Τα εικονικά εργαστήρια (virtual laboratories) είναι διαθέσιμα στους εκπαιδευτικούς και μαθητές από την ιστοσελίδα http://www.noesis.edu.gr/eikonika-ergastiria-fysikis/ και παρουσιάζονται, σήμερα, στο 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, που διοργανώνει η Ένωση για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία (ΕΝΕΦΕΤ), σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ (σήμερα έως την Κυριακή 10/5, Πύργος Παιδαγωγικής Σχολής).
"Πειραματιστείτε ελεύθερα"
Τα εικονικά εργαστήρια Οπτικής, Ηλεκτρισμού και Θερμότητας αποτελούν το καθένα έναν ανεξάρτητο μικρόκοσμο Φυσικής, που με συνέπεια και ακρίβεια στα φυσικά φαινόμενα δίνει τη δυνατότητα εικονικής αναπαράστασης και εξέλιξης των φαινομένων του φυσικού κόσμου. Η χρήση τους είναι ελεύθερη και ο καθένας μπορεί να εκτελέσει όποιο πείραμα επιθυμεί, αξιοποιώντας και τα φύλλα εργασίας, που υπάρχουν για κάθε εργαστήριο.
"Τα εικονικά εργαστήρια διευρύνουν τους σκοπούς και τις εκπαιδευτικές δυνατότητες της πειραματικής εργασίας. Δρουν συμπληρωματικά ως προς τα πραγματικά εργαστήρια, αξιοποιώντας τις παροχές και τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας. Με τα διαδικτυακά εικονικά εργαστήρια, όπως είναι αυτά που παρουσιάζονται στο συνέδριο, ο μαθητής μπορεί να εργάζεται και στο σχολείο και στο σπίτι του χωρίς κόστος" λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος ΕΝΕΦΕΤ και της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου, καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολή του ΑΠΘ Δημήτρης Ψύλλος.
"Ένας πλήρης μικρόκοσμος της Φυσικής σε πραγματικό χρόνο"
"Τα εργαστήρια είναι ανοικτά, δηλαδή περιλαμβάνουν έναν πλήρη μικρόκοσμο Φυσικής και εκτελούνται σε πραγματικό χρόνο. Χαρακτηρίζονται από φωτορεαλιστικές απεικονίσεις, άμεσο χειρισμό, φιλικότητα προς τον χρήστη, πολλαπλές απεικονίσεις των διατάξεων και των φαινομένων, διασυνδεδεμένους εικονικούς χώρους σύνθεσης, παρατήρησης και μελέτης και πολλαπλά όργανα μέτρησης" εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο λέκτορας του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ Δημήτρης Βράκας, ο οποίος είναι ο επιστημονικά υπεύθυνος του έργου.
   Στόχος της εφαρμογής, που ανέπτυξε το ΑΠΘ, όπως διευκρινίζει είναι "η παρουσίαση ενός περιβάλλοντος εικονικών εργαστηρίων με μεγάλη αληθοφάνεια ως προς την απεικόνιση του πραγματικού εργαστηρίου και ως προς τις λειτουργίες χειρισμού, που ο πειραματιστής καλείται να αναπτύξει, αλλά και με τη δυνατότητα σύνθεσης πειραματικών διατάξεων που ο πειραματιστής μπορεί να συνθέσει και να διαχειρισθεί, από απόσταση, μέσω Διαδικτύου".
"Εδώ και πολλά χρόνια ασχολούμαστε με τη δημιουργία εικονικών εργαστηρίων, τα οποία δεν αντιστρατεύονται τα πραγματικά εργαστήρια, αλλά έρχονται να συμβάλλουν στην εκπαίδευση των παιδιών στα πειράματα. Είναι πολύ φιλικά προς τους χρήστες, τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς" ανέφερε, από την πλευρά του, ο Αναστάσιος Μολοχίδης, που συμμετείχε στο πρόγραμμα από το Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ.
Τα εργαστήρια βρίσκονται στη φάση της γνωριμίας και αποδοχής από την εκπαιδευτική και τη μαθητική κοινότητα. Στην επόμενη φάση θα σχεδιαστούν λειτουργικοί τρόποι παρέμβασης και προς τις δύο κοινότητες, ώστε τα εργαστήρια να μπορέσουν να αποτελέσουν έναν εν δυνάμει χώρο τυπικής αλλά και άτυπης εκπαίδευσης στη πειραματική διδασκαλία των φυσικών επιστημών, ενώ μελλοντικά θα διερευνηθεί η συμβατότητα των εικονικών εργαστηρίων με κινητές συσκευές (πχ. ταμπλέτες, έξυπνα κινητά).
Πηγή: Μακεδονία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου