Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2013

Χριστούγεννα με την «Κυρά των Παραμυθιών»

Χριστούγεννα με την «Κυρά των Παραμυθιών»
Γιορτές στη Λυρική Σκηνή με παιδικές φωνές και εντυπωσιακό σκηνικό θέαμα
Ονειρεμένες γιορτές υπόσχεται η Λυρική σε μικρούς και μεγάλους, προτείνοντας από αύριο ένα παραμύθι, αυτό των Χριστουγέννων. Και έτσι, για δέκα μόνο παραστάσεις (ώς τις 5 Ιανουαρίου), η παιδική της χορωδία θα ζωντανέψει στα «Ολύμπια» μια παράσταση όπου η μουσική συναντά το σκηνικό θέαμα.
Τα παιδιά της Χορωδίας της ΕΛΣ με τη Μάτα Κατσούλη (δεξιά) και τη Σάσα ΒούλγαρηΤα παιδιά της Χορωδίας της ΕΛΣ με τη Μάτα Κατσούλη (δεξιά) και τη Σάσα ΒούλγαρηΑπό ένα παλιό, ξεχασμένο σεντούκι γεμάτο παραμύθια, από τις ιστορίες των αδελφών Γκριμ, ξεπηδά το «Παραμύθι των Χριστουγέννων», μαζί με παραδοσιακά κάλαντα, λυρικά χορωδιακά από διάσημες όπερες και αγαπημένες χριστουγεννιάτικες μελωδίες των Τσαϊκόφσκι, Μπρίτεν, Γκρούμπερ κ.ά.
Τα 34 παιδιά της Παιδικής Χορωδίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, υπό τη διεύθυνση της Μάτας Κατσούλη, παρουσιάζουν την πρώτη τους ολοκληρωμένη παραγωγή. Πρόκειται για ένα μουσικό θέαμα όπου οι παιδικές φωνές «συνομιλούν» με τη μαγεία των μύθων. Τους μύθους φέρνει η «Κυρά των Παραμυθιών» Σάσα Βούλγαρη, που συμμετέχει επί σκηνής.
Η «Κυρά των Παραμυθιών» είναι η μυστηριώδης γυναίκα που θα βοηθήσει τα παιδιά να φέρουν πίσω στην καθημερινότητα των ανθρώπων τα παραμύθια.
Ο λόγος ωστόσο στην Κατσούλη, την ψυχή της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ. Θα πει: «Η χορωδία συγκροτήθηκε έπειτα από δύο ακροάσεις για παιδιά από εννέα ώς 15 χρόνων, τον Ιούλιο του 2012 και ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου».
Το Πάσχα η χορωδία, έχοντας εστιάσει σε πρώτη φάση στην ποιότητα του ήχου, έδωσε ένα εξαιρετικό «Στάμπατ Μάτερ» του Περγκολέζι και προσανατολίστηκε ολοκληρωτικά προς το αμιγώς κλασικό ρεπερτόριο, αποκλείοντας οτιδήποτε ελαφρύτερο. Τα αγόρια που μεταφωνούνται (αλλαγή της παιδικής φωνής σε ανδρική) καλούνται μόνο όταν υπάρχει ανάγκη γι' αυτά. Συνήθως, σε διφωνίες ή τριφωνίες ακούγονται καθαρές παιδικές φωνές σοπράνο ή άλτο σοπράνο.
«Χιονονιφάδες»
«Είχα βάλει πολύ υψηλούς στόχους από την αρχή», λέει η κ. Κατσούλη και συνεχίζει: «Δεν είναι όλα τα παιδιά από 9-12 χρόνων μικροί Μότσαρτ, αποτελούν όμως υλικό που αν το κερδίσεις μπορείς να το πλάσεις. Και αυτό ήταν το στοίχημα που είχα βάλει με τον εαυτό μου. Η χορωδία τώρα πια αποτελείται από 70 παιδιά, που συμμετέχουν σε δύο παραγωγές, στο "Παραμύθι" και στον "Καρυοθραύστη"».
Στον «Καρυοθραύστη» τα υπέροχα πιτσιρίκια συμμετέχουν στη σκηνή ως... κινεζάκια και ως... παπαδάκια, κλέβοντας την παράσταση, αλλά συνοδεύουν και το χορό από τις «Χιονονιφάδες», αθέατα τραγουδώντας πίσω από τη σκηνή.
Τα παιδιά στο «Παραμύθι» γίνονται οι βοηθοί της Σάσας Βούλγαρη· τραγουδώντας ξεκλειδώνουν τα παραμύθια που αφηγείται εκείνη στη συνέχεια. Θα τ' ακούσουμε σε έναν κύκλο τραγουδιών του Μπρίτεν, ύμνους και χριστουγεννιάτικα κάλαντα, σε επεξεργασίες πολύ γνωστών τραγουδιών των Χριστουγέννων, όπως η «Αγια νύχτα», αλλά και σε αποσπάσματα από την «Κάρμεν» και την «Μποέμ», που και στις πλήρεις παραγωγές της όπερας ερμηνεύονται από παιδιά.
- Πώς τα βγάζετε πέρα μαζί τους;
«Πρέπει κατ' αρχάς να τα κερδίσεις, να τα φιλοτιμήσεις. Αν συμβεί αυτό, κάνουν θαύματα και το έχουν αποδείξει. Οταν ανεβάσαμε το "Στάμπατ Μάτερ", δάκρυσα. Ηταν κάτι νέο, που μ' έκανε να νιώσω ευλογημένη έχοντας ζήσει αυτές τις πολύ δυνατές συναισθηματικές στιγμές».
- Πώς εκφράζονται για τη δουλειά τους;
«Είναι αδέκαστοι κριτές. Λένε ακριβώς αυτό που αισθάνονται. Εμείς στο χώρο βρίσκουμε τρόπο να πούμε το άσχημο διακριτικά ή θα το πούμε από πίσω. Τα παιδιά μιλούν ξεκάθαρα. Αλλωστε, φαίνεται η άποψή τους από τη στάση του σώματος, το βλέμμα τους».
- Εχετε αντιμετωπίσει περιπτώσεις βεντετισμού;
«Αυτές φύονται από μέσα μας, υπάρχουν, αλλά με τη σωστή καθοδήγηση, όταν πεις στα παιδιά πως κάτι δεν είναι για καλό, θα σ' ακούσουν».
- Τι θα βγάλει αυτό το φυτώριο;
«Λάτρεις της μουσικής και της όπερας και ανθρώπους που θα ξέρουν πως τα καλά κόποις κτώνται, αφού μελετάμε πάρα πολύ. Πιστεύω πως θα βγάλει ανθρώπους που ό,τι και να κάνουν θα το κάνουν με όλη τους την ψυχή, γιατί αυτό μαθαίνουμε εδώ. Και ακόμη, ανθρώπους που θα μπορούν να επανδρώσουν ένα θέατρο, γιατί στο θέατρο δεν υπάρχουν μόνο οι μονωδοί, αλλά και οι οδηγοί σκηνής. Και τέλος, πιστεύω πως από αυτά τα παιδιά μπορούν να βγουν και κάποιοι εξαιρετικοί μονωδοί».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου